زهد بی رغبتی به دنیا و جلوات آن است. البته دغدغة علمای راستین اخلاق در این بحث این است که فرد دچار اشتباه نشود و نسبت به کار و تلاش برای کسب روزی حلال و انجام وظیفة اجتماعی بی تفاوت نشود
اصل طاعت خدا، صبر و رضایت به خوشایند و ناخوشایند ( روزگار ) است و هر بندهای در مكروه و محبوب و خوشایند و ناخوشایند از خدا راضی باشد، همه آنها برای او خیر خواهد بود
پنجمین مرتبه از مراتب اخلاص، مقام شکر و وفا است که به خواص جامعه مربوط میشود. در این مرتبه، انسان به خاطر شکرگزاری از پروردگار متعال عبادت میکند و اعمال صالح او، از روی وفاداری به حق تعالی صورت میگیرد. به عبارت دیگر، افرادی که به این مرتبه صعود میکنند
موتوا قبل ان تموتوا؛قبل از آن كه بمیرید بمیرید» یعنی قبل از آن كه عالم بعد از این عالم را مشاهده كنید به مرحله ای برسید كه بتوانید مشاهده كنید. قبل از آن كه به شما بفهمانند كه همه چیز در ید قدرت خدا است خود در این دنیا این مطلب را بدان كه «لاحول ولا قوه ا
قبل از این زیارت، داود را به غایت حسن و جمال دیده بودم به اندازهاى که در بین مردم مشهور به صاحب جمالتر از او کسى نبود، ولى در این زیارت وى را زار و نزار و رنگ پریده و لاغر دیدم، به او گفتم: این چه حال است؟
نصوح مردي بود با هيئت و قيافهي زنانه. او در حمامهاي زنان به کار مشغول بود و بخصوص دختر شاه را دلاکي ميکرد و کسي هم به جنسيت حقيقي او پي نبرده بود. او ساليان متمادي بر اين کار بود...
روزى خادم به او گفت: تو زن و بچه ندارى؟ گفت: زنى داشتم، زن خوبى بود، اما مُرد. گفت: بیا دختر مرا بگیر. از بىریختى و زشتى کسى او را به همسرى انتخاب نکرده است، به سنّ تو مىخورد. گفت: باشد. عقد
مردي به حضرت جواد عليه السلام عرض کرد: مرا سفارشي بفرماييد. امام عليه السلام فرمود: مي پذيري؟ گفت: آري. فرمود: تکيه بر صبر کن و به فقرا در آويز و شهوات را رها کن و مخالفت با هواي نفس نما و بدان که تو از ديد خداوند مخفي نيستي، دقت کن چگونه بايد باشي.»
در
نقطه شروع خودسازي و تزکيه نفس براي افراد مختلف، متفاوت است. براي فرد غير مسلمان، اوّلين راه و نقطه شروع، اسلام آوردن است. به طوري که عده اي از علماي اخلاق، همين مطلب را درجه بندي کرده و گفته اند: اول اسلام، بعد ايمان، در مرحله سوم هجرت و بعد از ن جهاد في