تبیان، دستیار زندگی
کنگره ملی پیامبر اعظم(ص) با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های متنوع ادبی، هنری و علمی، به کار خود پایان داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعید سخایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی برگزیدگان کنگره ملی پیامبر اعظم(ص)

گزارش همایش اختتامیه


کنگره ملی پیامبر اعظم(ص) با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های متنوع ادبی، هنری و علمی، به کار خود پایان داد.


گزارش اختتامیه کنگره ملی پیامبر(ص)

موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، به عنوان یکی از حامیان معنوی این طرح، از آن پشتیبانی نمود و کاربران تبیانی نیز به طور شایسته، با این جشنواره فاخر همراه شدند، به طوری که برخی از منتخبین این کنگره ملی، جزو کاربران عزیز تبیان هستند. آنچه اینك فرا روی شماست، گزارشی است مشروح از مراسم اختتامیه این طرح ملی.

عصر روز دوشنبه 16 بهمن ماه 91، سالن همایش‌های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران،  میزبان جمعی از محبان و شیفتگان حضرت آفتاب، رسول آب و آئینه‌(ص) بود.

در این مراسم، دکتر حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی (نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف)، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا محمدزاده (مدیر کل اوقاف استان تهران، حجت الاسلام احمد شرفخانی (معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف)، حجت الاسلام و المسلمین میر لوحی (دبیر علمی کنگره)، مجید مجیدی (کارگردان سینما)، نادر طالب زاده (کارشناس سینما)، فاضل نظری و دیگر شخصیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری و علمی نیز حضور داشتند.

در ادامه، بخش‌هایی از سخنان این مهمانان ویژه را مرور می‌کنیم.

حجت‌الاسلام میرلوحی، دبیر علمی كنگره پیامبر اعظم (ص)

گزارش اختتامیه کنگره ملی پیامبر(ص)

بزرگ‌ترین محور وحدت در تمام عالم اسلام، حضرت رسول(ص) است و حتی در صورت نبود هتک حرمت دشمنان نسبت به ایشان، وظیفه ما، شناخت منزلت شخصیت نخست عالم است.

هنگامی که دشمن از شعر، پویانمایی و دیگر هنرها برای پیاده کردن اهداف خود استفاده می‌کند، چرا ما در این زمینه‌ها فعالیت نکنیم؟ مثلاً در فیلم‌های سینمایی پویانمایی، علاوه براین که به ظاهر فقط مخاطبان کودک را جذب می‌کند، اما در واقع خانواده‌های آن‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است، این‌گونه است که مخاطبان پویانمایی‌ها، چندین برابر می‌شوند، به نحوی که شخصیت‌های معروف این برنامه‌ها در بسیاری از نقاط جهان، چه کشور اسلامی باشد و چه غیر اسلامی، شناخته شده هستند.

حجت‌الاسلام میرلوحی با تأکید بر ضرورت استفاده از ابزار هنر برای معرفی سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) این نکته را هم ذكر کردند که: دشمنان به بهترین نحوه از ابزارهای هنر برای تحقق اهداف خود بهره می‌گیرند، اما متأسفانه، ما مسلمانان از تأثیرگذاری این ابزار مهم غافل شده‌ایم و در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام میرلوحی افزودند: چرا ما نباید از ابزارهای جدید استفاده کنیم؟ هم‌اکنون جوانان ما از ابزار تلفن همراه، تبلت‌ها، رایانه‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و موارد دیگر استفاده می‌کنند، و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، این ابزارها در اختیار جوانان و حتی کودکان ما هست. اگر ما خودمان خوراک و مطالب و اطلاعات خوبی را در اختیار گروه‌های مختلف جامعه قرار ندهیم، واقعاً این قشر جامعه با چه مطالبی تغذیه می‌شوند؟

گزارش اختتامیه کنگره ملی پیامبر(ص)

این نیاز هم‌اکنون وجود دارد و چه موضوعی بهتر از معرفت اولیا و انبیا برای عرضه به نسل جوان؟ چه موضوعی بهتر از محبت پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (علیهماالسلام)؟ و چه موضوعی بهتر از مسئله مهم انتظار و مهدویت؟ اگر ما از این فرصت‌ها به نحو شایسته استفاده نکنیم، دیگران به نفع خودشان بهره می‌برند.

حجت‌الاسلام میرلوحی در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کردند که: همایشی که امروز و بعد از چند ماه فعالیت پرشور، اختتامیه آن را شاهد و ناظر هستیم، توسط عاشقان و دلداگان پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت (علیهماالسلام) برگزار شد و ثمرات آن در قالب‌های عکس، طرح،‌ پویا نمایی و انیمیشن، نماهنگ، خاطره، داستان، مقاله، وبلاگ، سایت و موارد دیگر به معرض نمایش قرا گرفته است.

میزان استقبال از این کنگره ملی بیش از انتظارات ما بود، به طوری که نزدیک به هزار اثر متنوع در قالب‌های ذکر شده، دریافت و به داوری گذاشته شد. این موضوع نشان‌دهنده این است که در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن، شیفتگان و دلداگان پیامبر اعظم(ص) هم از پای نشسته‌اند. ایشان در پایان سخن، از تمام همراهان و شرکت کنندگان در این کنگره ملی تشکر و قدردانی نمودند.

رونمایی از کتاب آثار برگزیده

گزارش اختتامیه کنگره ملی پیامبر(ص)

بعد از سخنان حجت الاسلام میر لوحی، رونمایی از کتاب آثار برگزیده این جشنواره برگزار شد و این موضوع، نشان از اهمیت و تلاش مسئولین کنگره ملی پیامبر اعظم (ص) برای به تصویر کشاندن، و مکتوب و ماندگار کردن این کنگره ملی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد، جناب آقای حسینی

گزارش اختتامیه کنگره ملی پیامبر(ص)

وزیر فرهنگ و ارشاد، ضمن اشاره به تهمت‌ها و افتراهایی که نسبت به پیامبر(ص) و در عصر خودشان به ایشان نسبت می‌دادند، گفتند: اگر امروز هتاکی و جسارتی نسبت به رسول مکرم اسلام می‌شود، مسأله تازه‌ای نیست، بلکه در طول تاریخ این روال وجود داشته است. همیشه کسانی که در مقابل کلام مستحکم و منطق روشن انبیای الهی، منطقی نداشتند، این هیاهو و جنجال را راه انداخته‌اند، تا فضا را غبارآلود کنند و مردم گرداگرد وجود پر برکت پیامبران جمع نشوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که خداوند در قرآن فرموده است که این افراد هیچ ضرری به پیامبر نمی‌توانند وارد کنند و خداوند، حافظ قرآن و پیامبر (ص) است، افزودند: انتظار داریم كه همه اهل هنر، نویسندگان، شاعران، سینماگران و تمام فعالان فضای مجازی به زندگی پیامبر(ص) و احسن القصص قرآن بپردازند. این جشنواره‌ها بهانه‌ای است تا هنرمندان ما بیایند و با مباحث دینی، بیشتر مأنوس شوند و با ذوق خود، در قالبی زیبا مطالب را ارایه دهند. این حرکت‌ها قابل تقدیر، اما در آغاز راه است که باید به هنرمندان با دادن سوژه و محتوای مناسب کمک کرد؛ زیرا افراد دلسوزی داریم که می‌توانند در این عرصه کار کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی

گزارش اختتامیه کنگره ملی پیامبر(ص)

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی با بیان اینکه در قرآن کریم به دو نام رسول اکرم(ص) به صراحت ذکر شده است، افزدوند: یکی از این نام‌ها «احمد» به معنای فردی که بیش از همه خدا را حمد و ستایش می‌کند است. به راستی، چرا خداوند این نام را به رسول اسلام اختصاص می‌دهد؟ مهم‌ترین علت آن را می‌توان بندگی و عبودیت خالص رسول‌الله(ص) ذکر کرد.

نام دیگر پیامبر(ص) هم که به صراحت در قرآن یاد شده است، «محمد» است، به این معنی که پیامبر(ص) مورد پسند و ستایش بندگان خدا بوده و همگان ایشان را می‌پسندند.

حجت الاسلام پناهیان

گزارش اختتامیه کنگره ملی پیامبر(ص)

حجت الاسلام پناهیان در بخشی از سخنان خود این سوال را مطرح کردند که: چگونه باید پیامبر را بشناسیم؟ این سوال نیاز به یک بحث اساسی دارد. اما به طور خلاصه می‌توان گفت که آخرین نقطه‌ای که موجب می‌شود انسان دریابد چه کسی پیامبر است، قلب انسان مومن است، مثل سلمان و ابوذر فارسی. اگر کسی پاکی قلب داشته باشد و در اوج لطافت روحی به سر ببرد، می‌تواند در زمان پیامبر و بعد از آن زمان هم به او ایمان بیاورد. این قلب انسان‌هاست که گواهی می‌دهد چه کسی پیامبر است.

نادر طالب زاده و مجید مجیدی

گزارش اختتامیه کنگره ملی پیامبر(ص)

پس از سخنرانی نادر طالب زاده، مجید مجیدی، کارگردان فیلم حضرت محمد (ص)، سخنان خود را آغاز کرد و با بیان این که «یکی از مشکلات امروزه جامعه ما حاکی از بی‌اخلاقی است» گفت: ما باید ببینیم چقدر در جامعه توانسته‌ایم آموزه‌های دینی را پیاده کنیم. اگر مشکلات جامعه را نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که نجات بشریت در اخلاق و یکی از صفات پیامبر «رحمت للعالمین» بودن پیامبران است. ما در جامعه و دانشگاه، روی اخلاق خیلی کار نکرده‌ایم و نیاز داریم که روی این اسلام‌ستیزی غرب کار علمی داشته باشیم. ما همواره باید به دنبال حقیقت باشیم و بتوانیم اخلاق نیکوی پیامبر (ص) را در تمام زندگی رواج دهیم.

در پایان، در بخش وبلاگ، ده نفر برگزیده شدند كه با افتخار تمام، نام سه تن از كاربران تبیان،‌ در تارك لیست برندگان درخشش یافت:

                   نفر اول: جاوید قدیمی دیزج
                   نفر دوم: مریم طالبیان
                   نفر سوم: رسول گلی زاده


تهیه گزارش از خبرنگار افتخاری باشگاه كاربران: سعید سخایی (جاده دوستی)

مطالب مرتبط:

فراخوان جشنواره وبلاگ نویسی با محوریت پیامبر اعظم(ص)

آلبوم تصاویر اختتامیه کنگره ملی پیامبر اعظم(ص)