تبیان، دستیار زندگی
کلیسای کاتولیک بلژیک آمار منزجر کننده سوء استفاده های جنسی از شاگردان خود را از دهه 1950 تا 1980 منتشر نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فحشاء در کلیسا بیداد می کند

صلیب

دکتر پیتر آرین سنس بازپرس کلیسا و روانشناس که مسوول این تحقیق وحشتناک شده می گوید بیش از 500 گزارش سوء استفاده تهیه و ضبط شده است. بر این اساس 60 درصد از قربانیان مرد بوده اند. از بین 320 سوء استفاده کننده 102 نفر کاملا معروف و شناخته شده بوده که عضو 29 جماعت معروف مسیحی بلژیک هستند.

سوء استفاده کننده ها اغلب از مقامات بالای کلیسای کاتولیک بوده اند. در این بین 13 قربانی دست به خودکشی زده و مرده اند. تحقیقات بر اساس مدارک ارائه شده توسط 233 قربانی شروع شد. 70 درصد از قربانیان گزارش دهنده اینک بین 40 تا 70 سال سن دارند و ده درصد از آنان بین 31 تا 40 سال هستند. 4 قربانی دیگر بین 20 تا 30 ساله بوده و یک نفر نیز زیر 20 سال سن دارد. در آن سو نیز 5 نفر از قربانیان بین 80 تا 90 سال و یک نفر بیش از 90 سال سن دارند.

بر اساس این آمار تقریبا سوء استفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک بلژیک بطور اغلب اتفاق افتاده و این بدان معناست که سرپرستهای کلیسا ها از اکثر شاگردان خود سوء استفاده کرده اند.

والدین کودکان خود را در سنین پایین به این مدارس فرستاده تا با آیین های مسیحی آشنا شوند و درست منطبق با همین آمار اغلب افرادی که از آنها سوء استفاده شده زیر 12 سال سن داشته اند.(در زمان وقوع حادثه)

از نظر نوع جنس نیز مردان بیشتر از زنان دچار سوء استفاده شده اند. همچنین در این گزارش آمده که تمام سوء استفاده کنندگان مرد بوده و اخیرا هم هیچ قربانی وجود نداشته است و این آمار به سالها قبل باز می گردد.

اعتراض شدید پاپ بندیکت شانزدهم

با انتشار این آمار پاپ بندیکت شانزدهم ضمن ابراز تاسف شدید گفته باید برای قربانیان هر کار ممکنی را انجام داد تا کشیش های کلیسا حساب کار خود را بکنند. به گفته وی کلیسا و متجاوزان باید بدرگاه خدا توبه کنند. مقامات مستقل پس از انتشار این گزارش پاپ و کلیسا را متهم به ریا کرده و از آنها خواسته اند در اعمال و رفتار خود شایسته تر عمل نمایند. همچنین مردم بشدت از این وضع دچار افسردگی شده و مردم بلژیک در اذهان عمومی جهان کم رنگ شده اند.

یکی از شهروندان بلژیکی در این باره به اسوشیتدپرس گفت شرمش می شود که در این باره صحبتی کند. وی کلیسا را به دروغگویی و ریا متهم کرد و گفت اعتماد خود را با کشیش های مسیحی از دست داده است. پاپ قرار است این سه شنبه وارد ادینبورو در اسکاتلند شده و از همین الان مورد اعتراض قرا گرفته و ممکن است سفرش تحت الشعاع این گزارش قرار گیرد.

اعتراف به اشتباه از سوی کاردینال بلژیک

کاردینال دانلس رسما اعتراف کرد که وی و همکارانش اشتباه کرده و مسوول این گناه بزرگ هستند. رهبر پیشین کلیسای کاتولیک بلژیک گادفرید دانلس در کنفرانس خبری افزود: اسقف های درگیر این پرونده باید هر چه سریعتر استعفا دهند. وی همچنین گفت باید پرونده ای قضایی برای آنها گشود و راهی دادگاه کرد تا در این دنیا هم مجازات شوند. وی از کوتاهی خود نسبت به اخراج اسقف راجر وانگلو نیز پرده برداشت و گفت خود وی نیز در این باره گناهکار است.

راجر در ماه آوریل پس از اعتراف تجاوز به یک کودک کم سن و سال استعفا کرد که بعنوان یک کیس رده بالا در کلیسای کاتولیک مطرح شده و زمینه ساز این گزارش شد. کاردینال در این مورد بخصوص گفته بود باید سکوت پیشه کرد چرا که متهم 2011 قرار بود بازنشسته گردد. خانواده قربانی بمدت 25 سال سکوت پیشه کرده بود و پلیس را در جریان نگذاشته بود.

بهر حال گزارش مذکور که بدنبال اعتراضات گسترده از کلیسای کاتولیک صورت گرفته، واتیکان را تحت فشار شدید قرار داده تا با دقت بیشتری مواظب حرکات کشیشهای خود باشد.