تبیان، دستیار زندگی
مایكروویو اختراع بزرگ قرن بیستم است و میلیون ‌ها نفر در سراسر دنیا هر روز از آن استفاده می ‌كنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از مایكروویو استفاده کنیم؟

مایكروویو

مایكروویو اختراع بزرگ قرن بیستم است و میلیون ‌ها نفر در سراسر دنیا هر روز از آن استفاده می ‌كنند.

در سال ‌های اخیر با توجه به آلودگی محیط زیست ناشی از فرآیند های آلاینده صنعتی، استفاده از منابع جدید انرژی كه حداقل آلودگی را به همراه داشته باشند، مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا طی 2 دهه اخیر استفاده از انرژی مایكروویو به عنوان منبع گرمایش به طور وسیعی گسترش یافته است.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشانگر آن است كه استفاده از این نوع انرژی، ضمن آن كه آلودگی محیط زیست را به صورت چشمگیری كاهش می ‌دهد، فرآیندها را تسریع كرده و در كاهش هزینه‌ های انرژی نیز موثر است.

اجاق‌ مایكروویو نسبت به اجاق الكتریكی معمولی، تا دو سوم برق كمتری مصرف می ‌كند و به طور فوق‌ العاده‌ای برای گرم كردن مجدد غذا مفید است.

مایكروویو، غذا را به صورت مستقیم با تحریك مولكول‌های آب و چربی موجود در آن، گرم می كند كه به معنای هدر نرفتن انرژی برای گرم كردن هوا یا فلز است و در نتیجه، كار اضافی به دستگاه تهویه مطبوع تحمیل نمی ‌كند.

علاوه بر آن، مدل‌ های جدید مایكروویو دارای كنترل هستند تا هنگامی‌ كه غذا پخت، برای جلوگیری از پختن بیش از حد، اجاق را خاموش كنند.

البته مایكروویوها برای پختن بعضی از غذاها از قبیل شیرینی ‌ها مناسب نیستند، اگرچه مدل‌ های گران ‌تر، توانایی ‌های یك مایكروویو را با یك اجاق معمولی تركیب کرده است كه این امر با به‌ كارگیری المنت‌های الكتریكی برای برشته كردن و استفاده از فن برای ایجاد همرفت، ممکن شده است.

چند روش ساده برای افزایش كارآیی ماكروویوها

همواره سطوح داخلی مایكروویو را تمیز نگه دارید تا تابش مایكروویو بتواند به طور موثر به غذا برسد. برای این امر از قبل برنامه‌ ریزی كنید.

آب كردن غذای یخ زده در مایكروویو ممكن است راحت باشد، اما آب كردن آن در دمای بیرون، آزادانه و بدون صرف انرژی انجام می‌ گیرد.

همچنین دقت كنید غذاهای له شده و بسته ‌بندی شده كه قابلیت پختن در مایكروویو را دارند، اغلب باعث می ‌شوند تا انرژی بیشتری نسبت به "پختن از ابتدا" مصرف شود. از این رو بهتر است برای محاسبه انرژی صرف شده برای آن، فرآیندهای پیش پخت، بسته ‌بندی و انتقال را نیز اضافه كرد.

مسعود ابوال‌شیخی

جام جم

*مطالب مرتبط:

تاثیر مایكروفر بر سلامت انسان

مزایای اجاق های میکروویو

معایب استفاده از میکروویو در تهیه غذا

کدام روش پخت سالم‌تر است؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.