• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 459
تعداد نظرات : 265
زمان آخرین مطلب : 4713روز قبل
شعر و قطعات ادبی
یك شبی مجنون نمازش را شكست

بی وضو در كوچه لیلی نشست

عشق آن شب مست مستش كرده بود

فارغ از جام الستش كرده بود

گفت:یارب از چه خوارم كرده ای؟

بر صلیب عشق دارم كرده ای؟

خسته ام! زین عشق دل خونم نكن

من كه مجنونم...تو مجنونم نكن

مرد این بازیچه دیگر نیستم

این تو ولیلای تو..من نیستم

گفت:ای دیوانه لیلایت منم

 در رگت پنهان وپیدایت منم

سال ها با جور لیلی ساختی

من كنارت بودم و نشناختی
شنبه 29/8/1389 - 9:36
خاطرات و روز نوشت

دنیا پیش علی ع بفرموده خودش ارزشش كمتراز اون لنگه كفشی كه پر وصله وپینه بود

و نشسته بود وداشت بازم وصله وپینش میكرد می ارزید!!!

تواین فكرم كه من وامثال من پا تو هر لنگه كفش كهنه ونویی میكنیم تا بتونیم بهتر بدویم و

زودتر به دنیا برسیم

دنیای دوست داشتنیهای زود گذر كه بعضاروش نام مقدس عشق رو هم میذاریم!!!!!!

دنیای پول وثروت وشهرت و.........................

فكر كنم ماهاداریم میدویم ومسابقه گذاشتیم برای بی ارزش شدن؟!!!!!!!!!!!!

البته این حرف دل من معناش این نیست كه دست از كارو تلاش برداریم نه اصلا

میشه عاشق ترین

ثروتمند ترین

مشهورترین

و .....ترین ها باشیم اما دنیازده نباشیم

وبقول حالاییا جوزده نباشیم

البته مخاطب اول این دلنوشته خود م هستم

بلند گفتم كه بقیه هم دوست داشتند بشنوند

شنبه 29/8/1389 - 9:35
محبت و عاطفه
من خدارودوست دارم اما هرطور دلم بخواد با بنده هاش رفتار میكنم

من خدا رودوست دارم اماهرطور دلم بخواد شكل وقیافه درست میكنم(نه اون طوری كه اون می پسنده!!!!!!!)

بمن چه كه بقیه ممكنه الگو بگیرن وگمراه بشن !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

من خدا رودوست دارم اما هركار درست وغلطی كه دلم میخواد انجام میدم!!!!!!!

من خدارودوست دارم اما به دستوراتش عمل نمیكنم !!!!!!!!

من خدارو دوست دارم اما اونطور كه دلم میخواد عبادتش میكنم !!!!

یعنی اونطوری كه خودم میخوام نماز میخونم و سایر عباداتش رو انجام میدم

نه اون شكلی كه او وبرگزیدگانش فرمودند!!؟؟؟

به عبارت دیگه بدعت یا ابداع عبادتهای من دراوردی (واعجبا!!!! اینو دیگه ادم كجای دلش بذاره؟؟!!!)

باكسی بحث میكردم خودش این رو بهم گفت!!!!احساس هم میكردخیلی عاشقانه تر

از شكلی كه مشهور ومعمول هست ودر شرع اومده خدا روعبادت میكنه!!!

(مونده بودم بخندم یا گریه كنم؟؟!!!!)

خلاصه من خدا رو دوست دارم ولی برگزیدگانش رو ادمهای معمولی وبی تاثیری میدونم

كه همینطوری یه حرفایی رو واسه خودشون زدند وكاری ازشون بر نمیاد!!!!!!!(پناه بر خدا)

حالا این همه نشانه های بر حق بودن این انوار الهی كه خدا همه چی رو بخاطر اینها

افریده چیه جریانش؟؟؟!!!! وقتی سوال میشه میگن نمیدونیم!!!!!!!!!

خلاصه من خدا رودوست دارم ولی فقط دوست دارم

دوست داشتن اینطوری مثل همون شیری میمونه كه نه یال داره نه دم نه هیكلی

فقط اسمش شیره !!!!!!!؟؟؟؟

یه خدایی كه خنثی هست وفقط عقده دوست داشتن مارو داره

به حرفش كردی یا نكردی فرقی نداره !!!

فقط دوسش داشته باش كافیه!!!!!!؟؟؟؟

خدایا از اینطور دوست داشتن تو

                                   شرمنده ام وعذر میخوام

شنبه 29/8/1389 - 9:32
شعر و قطعات ادبی

خدایا تورا غریب دیدم وغریبانه غریبت شدم

تورا بخشنده پنداشتم و گناه كردم

تورا وفادار دیدم وهرجا كه رفتم بازگشتم

تورا گرم دیدم ودرسرد ترین لحظه های زندگی به سراغت امدم!!!

خداوندا:

تومرا چه دیدی كه وفادار ماندی؟؟!!!!

شنبه 29/8/1389 - 9:30
داستان و حکایت

به شیخی گفتند :به چه مناسبت زهد اختیار نمودی؟

گفت:به سه جهت:

1دیدم قبروحشتناك است و انیسی ندارم

2 راه دور ودراز و توشه ندارم

3 قاضی محكمه قیامت خدای جبار است وعذری ندارم


سه نفر از مرمان هستند كه انهارا نباید در حالت غضب ملامت نمود:

1مریض

2 مسافر مریض

3روزه دار


از حكیمی پرسیدند كه چگونه ای؟

گفت:روزی خدا می خورم وفرمان ابلیس می برم!!!!!


روزی عمروعاص به معاویه گفت: چقدر پول ومال را دوست داری؟

جواب داد:چگونه دوست ندارم درحالی كه با همین پول و مال

تو و امثال تورا بنده خود كرده ام ودین وانصاف تورا با این پول ازدستت گرفتم


یكی از دیوانه ای پرسید تو بهتری یاسگ؟؟!!

دیوانه گفت: سگ چون سگ نافرمانی خدا نمی كند ومن وتو نافرمانی خدا میكنیم

پس سگ از من وتو بهتر باشد

شنبه 29/8/1389 - 9:29
آلبوم تصاویر
 

www.bikmak.com


شنبه 29/8/1389 - 9:22
اخبار
با نزدیک شدن به آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ،جریان موسوم به فتنه که در سال گذشته حوادث تلخی رابر جای گذاشت ،امید دارد تا با بهره گیری از این موضوع حیات خود را باز یابد وبا استفاده از فضای روانی پس از اجرای طرح عرصه ی پیروزی را بیازماید .

سردمداران غربی نیز پس از شکست در پروژه ی انقلاب مخملی و بی اقبالی در بر اندازی نظام جمهوری اسلامی ،تنها امیدشان را در اعمال فشار های اقتصادی و سیاسی می دانند که دور جدید آن را با تصویب قطعنامه ی 1729 شورای امنیت علیه ایران و وضع تحریم های جدید آغاز کرده اندو هم اکنون زمان آن فرا رسیده است تا جریان مذکور ،در داخل ، وظیفه ای را که به گونه ای بردوشش گذارده شده است ،به انجام برساند و این انجام وظیفه با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها معنایی دو چندان یافته است .حال معنای فتنه ی اقتصادی کاملا مشخص است و روشن است که داستان از چه قرار است .

 البته سناریوی فتنه ی اقتصادی مدتی است عملا شروع شده است .مدتی پیش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی از آثار سوء تحریم ها سخن می گوید تا آن جا که لری کینگ مجری سی ان ان در مصاحبه ی خود با رییس جمهور به آن استناد می کند . مهدی هاشمی نیز پس از یک روز از هشدار فرمانده ی نیروی انتظامی در باره ی فتنه ی اقتصادی در اظهاراتی معنادار از احتمال آشوب خیابانی بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها خبر می دهد و عنوان می کند که اگر پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مترو قادر  به پاسخ گویی نیاز مسافرات نباشد،شاهد بروز اغتشاشات و شورش های خیابانی خواهیم بود .

این اظهارات خانواده ی هاشمی یادآور همان تلاش هایی است که در ایام انتخابات سال گذشته صورت گرفت .آقای هاشمی رفسنجانی با نوشتن نامه ای سرگشاده در آن روزها خطاب به رهبر معظم انقلاب ، رسما فاز اجرایی آشوب ها را کلید زد و مصاحبه ی همسر وی نیز در روز انتخابات جرقه ای بود بر بوته فتنه ی 88 .

اکنون با گذر از این تحلیل ها، جریان فتنه چگونه می خواهد نسخه ی اقتصادی خود را به منصه ی ظهور برساند؟

همان گونه که پیش از این اشاره شد ، مخالفان داخلی نظام ، تشویش های اقتصادی پس از هدفمندی یارانه ها را بهترین فرصت برای خود می دانند تا سوار بر موج این جریان اهداف خود را تامین کنند اما از همین ابتدای امر آن ها تنها به موج پدید آمده از قبال اجرای این قانون بسنده نخواهند کرد ، بلکه می کوشند تا با به میدان آوردن نیروها و سرمایه ی انسانی خود هزینه ای گزاف را بر مردم و دولت تحمیل کنند و از سویی دیگر با تحرکات خود ، آثار و تبعات طرح را تا حد ممکن بالا ببرند تا بتوانند مردم را به میدان بیاورند و هم چنین با پایین آوردن آستانه ی تحمل مردم آن ها را برای اعتراض به خیابان ها بکشانند .

البته قابل ذکر است که آن ها توانستند در حوادث سال گذشته ی تهران عده ای از ثروتمندان، اشراف و شمال شهر نشینان را با خود همراه کنند. و این بار برای موفقیت باید اقشار دیگر جامعه که مردم عادی و گروه های ضعیف جامعه هستند را با خود همراه کنند و از طرف دیگر نیز حضور مردم عادی نیز در اعتراضات و تجمعات هویت و ماهیت مردمی و اجتماعی را به جریان بر انداز خواهد داد و از سوی دیگر امکان برخورد انتظامی را منتفی خواهد کرد.

البته اگر بر خوردی با آشوب گران بشود بهانه ی شهید سازی و مظلوم نمایی دوباره به سراغ آن ها خواهد رفت .

با این اوصاف باید الان آن ها فضای مناسب وملزومات اجرای برنامه هایشان راهر چه زود تر  مهیا نمایند که طبیعتاعمده ی  آنها  از این قرار است  :



رسانه های معاند با به راه انداختن شایعه های مختلف پیرامون طرح و ترسیم فضایی شبیه به اتفاقات سال گذشته و پیش بینی هایی از آشوبهای خیابانی در صدد القای آن به مردم هستند .



الف:انحصار طلبی یا احتکار کالاهای اساسی

ب: ایجاد حرص و ولع در میان مردم در جهت خریداری بیش از حد کالاهای اساسی

پ:مخلوط کردن طرح هدفمندی یارانه ها با تحریم ها  وتهدید ها

ت:قااق کالا از داخل به خارج و برعکس

ث:ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم نسبت به اجرایی شدن طرح

ج:دستکاری در سیستم گردش  پول  و نظام  مالیاتی

چ:شایعه پراکنی از طریق غول های رسانه ای خود در داخل و خارج

ح:سرمایه گذاری هنگفت در دانشگاه ها از طریق شبکه های خاص

خ:شکل دهی عدم تعادل قیمت در بازار

د:سنگ اندازی در مسیر تهیه ی نیاز های کشور از خارج

با همه ی این تحرکات باید گفت که با الطاف الهی و هوشیاری مسئولان ،این نقشه ها  رنگ باخته و تدابیر مقابله با آن را اندیشیده اند و کلام آخر هم اینکه انقلاب اسلامی با بیش از سه دهه بقا، از میان همه ی فتنه ها ی گونه گون سر بلند بیرون آمده است و فتنه ی اخیر نیز کشور را هوشیار تر وآماده تر ساخته است و همان گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با مردم قم فرمودند :"فتنه ی سال 88کشور را واکسینه کرد؛مردم را بر ضدمیکروب های سیاسی و اجتماعی ای که می تواند اثر بگذارد مجهز کرد ،بصیرت مردم را بیشتر کرد ."

و این راه هم چنان ادامه خواهد داشت ...
1_جنگ روانی از طریق رسانه های معاند : 2-اعمال دخالت ها و دستکاری های اقتصادی در برنامه های دولت که فتنه گران با تجمیع دارایی خود این کار را آغاز کرده اند  وامثالی از آن :
شنبه 29/8/1389 - 9:15
سياست

مردانی که در آزمون «فرزند ناخلف» پایشان نلرزید

این تصاویر سه مرد بزرگ دلی است كه حتی بخاطر انقلاب محبت به فرزند چشمانشان را كور نكرد و از قلبشان گذشتند تا نهال انقلاب استوار و پایدار باقی بماند ، امروز اما كسانی هستند كه خاری به پای فرزند متخلفشان را نمیخواهند ببیند ، فریاد ازینهمه بی انصافی و دریغ از مردانگی

شاید برای جوانان نسل سومی باورش سخت باشد که مردانی در جمهوری اسلامی بوده و هستند که در راه اعتلای انقلاب و آرمان هایش پای حکم اعدام «فرزندان ناخلف» خود را هم امضاء می کنند ...
در طول تاریخ همواره  یكی از سنت های الهی آزمودن بندگان توسط اموال و فرزندان و خانواده آنها بوده است؛ به نحوی كه در آیاتی از قرآن نیز با صراحت به این موضوع اشاره شده است. 

 وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ (انفال/2)؛ و بدانید که اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند.
إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ (تغابن / 15)؛ جز این نیست که اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند.

در این راستا می توان بارز ترین نمونه های تاریخی در این خصوص را در زندگی برخی انبیاء الهی نظیر نوح و لوط و... جستجو كرد. نكته ای كه در طول زندگی این بزرگواران به خوبی قابل مشاهده است جدا كردن حساب خود از اطرافیان ناصالح در خانواده می باشد كه نهایتا منجر به عاقبت به خیری آنها می شود.

اما با نگاهی اجمالی به تاریخ انقلاب نیز وجود نمونه های متعدد از این دست به كرات به چشم می خورد.

آیت الله محمدی گیلانی

 یكی از بارز ترین نمونه ها در این خصوص نحوه برخورد آیت الله محمدی گیلانی در قبال دو فرزند ناخلف خود می باشد كه  در جریان بلوای منافقین در خرداد سال 60 ، به همراه عده زیادی از منافقین دستگیر شدند. در آن زمان، برخلاف امروز، که فرزندان خواص! حاشیه امنی جهت انجام اقدامات خود احساس می كنند، فرزندان ایشان گرفتار تیغ عدالت پدر شده و نهایتا حضرت آیت الله خود شخصا آنها را محاكمه و حكم اعدام را صادر نمود.

شاید به پاس همین عدالت‌طلبی و بی‌توجهی به ملاحظات خانوادگی در راستای حفظ نظام بود كه 28 سال بعد رئیس جمهور در دیدار با ایشان وی را مدال افتخاری بر سینه ملت ایران دانسته و افزود: «آیت الله محمدی گیلانی عدالت را از خودشان آغاز کردند.»

آیت الله حسنی امام جمعه ارومیه
 
رشید حسنی (پسر بزرگ آیت‌الله حسنی) پس از پیروزى انقلاب ناگهان به گروه سیاسى سازمان فدائیان خلق پیوست و از سران آنها شد، به طورى كه مسئولیت شاخه آذربایجان غربى بر عهده او بود. در پی شناسایی محل حضور رشید در تهران آیت ا... حسنی حكم دستگیری وی را صادر كرد. وی در بخشی از خاطرات خود می نویسد : " جایش را شناسایى كردیم. در كمیته انقلاب تهران با آیت‌الله مهدوى‌كنى تماس گرفتم و گفتم: یك موردى هست، چند نفر مسلح بفرستد. نگفتم پسرم است..... گفتم اگر مقاومت یا فرار كند، بزنید، نگذارید فرار كند و اگر هم تسلیم شد، دستگیر كنید و به كمیته تحویل بدهید. آنها رفتند و او را دستگیر كردند."

 امام جمعه شهرستان ارومیه در ادامه می افزاید : "رشید را بعد براى بازجویى و محاكمه به تبریز انتقال دادند. او چون محل فعالیت‌هایش آذربایجان بود در این شهر محاكمه و به اعدام محكوم شد و بلافاصله حكم اجرا گردید…»

در این رابطه وی بعدها نیز كمترین تردیدی از خود نشان نداده و می‌نویسد: "وقتى خبر اعدام رشید را شنیدم، چون به وظیفه خود عمل كرده بودم هیچ ناراحت نشدم. من در مورد انقلاب با هیچ شخصى ولو پسرم باشد، شوخى ندارم و با هیچ احدى در این مورد عقد اخوتى هم نبسته‌ام. هنوز هم اگر یكى از فرزندانم بر ضدانقلاب و رهبرى خداى ناكرده فعالیت كند، همان كارى را خواهم كرد كه با رشید كردم."
امام خمینی(ره)

در سال 59 وقتی سیدحسین خمینی در مشهد در دفاع از بنی‌صدر سخنرانی كرده بود مردم در اعتراض به او حمله‌ور شدند كه وی دست به اسلحه برد و نیروهای كمیته او را از بین مردم بیرون آوردند.

 حضرت امام پس از اطلاع از این موضوع بدون كوچكترین ملاحظه‌ای بر ضرورت برخورد قاطع با تحركات وی تأكید و بخصوص بر این نكته كه انتساب وی به بیت امام نباید سبب ملاحظه و تبعیض در برخورد با وی از سوی نیروهای انتظامی گردد، تصریح نمودند. ایشان دستور دادند سید حسین خمینی تحت‌الحفظ به تهران بازگردانده شود و اگر دست به اسلحه خود زد او را با تیر بزنند.

آیت الله خزعلی:

اما بعنوان آخرین نمونه میتوان به مهدی خزعلی فرزند آیت ا... خزعلی اشاره كرد كه با حضور محوری خود در فتنه 88 و افتادن به زندان در پی آن، آخرین برگ از داستان بیراهه رفتن فرزندان بزرگان را رقم زد. لذا این بار نیز شاهد مفارقت و اعلام برائت بزرگی از فرزند خود بودیم. آیت ا... خزعلی ضمن تأكید بر انحراف فرزندش بیانیه ای در برائت از وی صادر كرد كه به شرح زیر است:

"خداوند متعال می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا ان من ازواجكم و اولادكم عدوا لكم فاحذروهم» و نیز تذكر می‌دهد «لا تجد قوما یومنون بالله و الیوم الاخر یوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم او ابناءهم.

در این دو آیه ارجمند خداوند سبحان به ما تنبه می‌دهد اگر اولادتان با خدا و رسول كنار نیامدند از آنها احتراز كنید و آنها را دوست نداشته باشید .

مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت می‌كنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌كند.... دیگر كاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌كنم و حرف‌های نامناسب او را بر نمی‌تابم.

ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل كند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می‌كنم خداوند به او توفیق دهد كه از راه انحرافی كه پیش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید."

حرف آخر؛

اقدام تحسین برانگیز علمای مذکور امروز باید الگویی باشد برای همه کسانی که سالها در رکاب انقلاب بوده اند و اما این روزهای فتنه آلود، آنان را در مخمصه انتخاب «مصلحت اولاد» و «منفعت انقلاب و نظام» قرار داده است.

ملت ایران مشتاق است نخبگان و خواص خود را همانند سلف شجاع خویش آنگونه ببیند که در معرکه جدال حق و باطل حتی ملاحظه خویش و اولاد را هم نکنند. انشاءالله
شنبه 29/8/1389 - 9:8
آلبوم تصاویر
http://www.alvadossadegh.com/alvadossadegh/Photo/parvaneh.jpg
شنبه 29/8/1389 - 9:2
کامپیوتر و اینترنت


اسلام و اینترنتانقلاب اطلاعات و ارتباطات درحال شكل‌ دهی مجدد جهان است و اینترنت در رأس این[جریان]قرار دارد.اثر اینترنت بر تمام جنبه‌های زندگی مبهوت كننده است و اثر آتی آن هنوز[بطور كامل]نامعلوم است.با وجود تمام امكاناتی كه اینترنت داشته است درواقع،روند گسترش یا[نشر]آن دركشورهای اسلامی كند است.
توضیحات مختلفی برای این پدیده وجود دارد كه از آن میان می توان به درآمد ناخالص داخلی پائین، میزان بیسوادی بالا،ساختارهای سیاسی و غیره اشاره نمود كه این مقاله به طور خلاصه به برخی از آنها خواهد پرداخت.در عوض در این مقاله بر تاثیر مذهب بر گسترش اینترنت در كشورهای اسلامی تمركز شده است.
آیا مذهب اسلام می‌تواند توضیحی منطقی برای گسترش كند اینترنت باشد؟
من در ابتدا به بررسی ارتباط آماری درصد مسلمانان كشورهای مختلف و گسترش اینترنت می‌پردازم.سپس به دنبال دلایل فرهنگی و مذهبی‌ای كه مانع رشد اینترنت در كشورهای اسلامی می باشد،خواهم گشت.بخش آخر مقاله برفواید اجتماعی دنیای مجازی[اینترنت]برای مسلمانان به عنوان یك مسلمان تمركزدارد.
● مذهب اسلام – حقایق زیربنایی
اسلام كلمهٔ عربی به معنای صلح،خلوص،پذیرش و تسلیم است.اسلام به عنوان یك مذهب به دنبال تسلیم كامل و پذیرش تعالیم و ارشادات خداوند است.

حدود ۱۸% آنها در سرزمینهای عرب زندگی می‌كنند.بزرگترین جامعه اسلامی درجهان در اندونزی است و ساكنین بخشهای مهمی از قاره آسیا و آفریقا مسلمان می باشند.اقلیتهای قابل توجهی از مسلمانان دراتحاد جماهیراسبق شوروی،چین،آمریكای شمالی و جنوبی و اروپا یافت می‌شوند.
برای مسلمانان،اسلام هم مذهب است و هم شیوه زندگی.مسلمان كسی است كه آزادانه و با اراده شخصی،قدرت مطلق خداوندرا بپذیرد و با جدیت بكوشد كه زندگی‌اش را بطور كامل منطبق با تعالیم خداوند سازمان دهد.همچنین او برای ساختن ساختار اجتماعی‌ای كه ارشادات خداوند را منعكس كند فعالیت می‌كند.
قرآن آخرین كلام آشكار خداوند و منبع زیربنایی تعالیم و قوانین اسلام است.در آن به موضوعات مختلفی اعم از فواید اساسی اسلام،اخلاق،پرستش،دانش،خرد،ارتباط انسان و پروردگار،و روابط انسانها پرداخته شده است..
تعالیم قابل فهم درباره شیوه صحیح اجرای عدالت اجتماعی،سیاست،اقتصاد،قانون‌گذاری،قضا،حقوق و روابط بین‌الملل قسمت مهمی از قرآن است. حدیث،تعالیم،قول و فعل محمد پیامبر(ص)است كه دقیقاً بوسیله اصحابش نقل و گردآوری شده است.آنها آیات قرآن را شرح و كامل نموده و نمونه خوبی برای هدایت مسلمانان فراهم می كنند.قانون اسلام قانون مذهب اسلام است كه به عربی به آن الشریعت گفته می شود كه حاكم برزندگی مسلمانان است و مسلمانان آن را تجسم اراده ی خداوند می‌دانند.
● رابطه میان اسلام،علم و تكنولوژی
اسلام كاربرد علم و منطق را تشویق می نماید.تحصیل علم برای هر زن و مرد مسلمان واجب است.در اسلام علم و فن‌آوری باید برای اهداف اخلاقی بكار رود و در خدمت نیازهای قانونی بشر باشد.بعلاوه هردو اینها بعنوان راه‌هایی برای فهم و دیدن قدرت وجلال خداوند درنظرگرفته می‌شوند.مراجع زیادی در قرآن و حدیث درباره اهمیتی كه اسلام برای تعقیب دانش و فهم طبیعت و جهان قائل است،وجود دارد.اسلام همچنین مشوق روش علمی تحقیق است. در عربی دانش و علم هم معنی هستند.
عظمت علم اسلامی در گذشته بخوبی شناخته شده است.طی سالهای ۷۵۰ تا ۱۰۵۰ پس از میلاد،درك و دست‌آوردهای عالی در حوزه ی مسائل طبیعت شامل جغرافیا، فلسفه، فیزیك،ریاضیات، نجوم و طب كشف شد.
علم و صنعت اسلامی محرك رنسانس اروپا بود اما همان زمان از پیشرفت باز ایستاد و عقب ماند.علت اصلی این اتفاق وجود تضاد میان فقها و دانشمندان بود.تلقی نادرست عموم از تحصیلات و تحقیقات علمی غربی به نفی آن در جهان اسلام منجر شد و آموزش و تحقیقات علمی به پائین‌ترین سطح تنزل نمود.
قرن بیستم شاهد تغییرات جهانی سریع و بی‌سابقه بود.جهان اسلام در كشمكش چگونگی انطباق[این]تغییرات با جامعه و زندگی مسلمانان قرارگرفته است و بر سراهمیت دو موضوع تجدد و اصالت‌ها كه گاهی مخالف هم[در نظر گرفته می‌شوند]چالشی به پا شد.از یك سو زندگی مدرن مجموعه‌ای از مفاهیم به روز را دربرداشت كه مطابق فرضیات علمی و نظریات انسان نوین بود كه مجموعاً نسبت به جنبه عقلانی ارضا كننده تر بود.
ازسوی دیگر برخی مدعی بودند كه ضروری است تمامیت[و اصالت]در برابر تغییرات سریع و ذاتاً عمیق حفظ شود.آنها تغیرات را[به منزلهٔ]تحریف ارزشهای فرهنگی اصیل اسلامی می‌دیدند.
پاسخهای متفاوتی در جهان اسلام برای چگونگی تجمیع تجدد و روش زندگی اسلامی وجود دارد.از یك طرف گروهی به كلی ایمان را پس زدند و زندگی بدون دین را پذیرفتند.از طرف دیگر بنیادگراها با هر نوع تجدد و به دنبال آن با ارزشهای غربی مخالف بودند.انتخابهای مختلف در این دو راهی طبیعتاً به درجات مختلفی از پذیرش تجدد در كل و پذیرش علم و صنعت بطور خاص انجامید.یك مثال از رویكرد روشنفكرانه،بانك توسعه ی اسلامی است كه گسترش یافت و از یك الگوی ویژه تبعیت نمود.از آنجا كه علم نوین با ساختارهای زیربنایی اسلام[قوانین و اصول قرآن و قوانین نگاشته شده در حدیث]تضاد ندارد و برای خوبی و بهبود[زندگی]بشر است؛زیانبار،مخرب و آسیب‌زا نبوده و در نتیجه برای اقتباس در هر جامعه اسلامی مناسب است.
● اسلام و اینترنت
▪ گسترش اینترنت در جامعه ی اسلامی
برای تحلیل ارتباط اسلام و گسترش اینترنت،تمام كشورهای اسلامی را به عنوان اعضای گروه مورد مطالعه انتخاب نمودم.كشور اسلامی[در اینجا]كشوری است كه معادل یا بیشتر از ۷۵% جمعیت آن مسلمان باشد.فرضیه ی من این بود كه میزان گسترش اینترنت در كشورهایی كه بیش از ۷۵% جمعیتشان مسلمان است باید به نوعی متأثر از عقاید مذهبی باشد.از این گذشته اگر بتوان سایر عوامل تأثیر گذار را خنثی نمود،می توان امكان اثر اسلام در این كشورها بر گسترش اینترنت را بازیافت.

بعضی از آنها مردم سالار و برخی كمتر مردم سالارند،برخی حكومتهای اسلامی داشته و برخی دین و حكومت را جدا كرده‌ و اكثریت سنی یا شیعه داشته و فقیر یا غنی هستند من از این تفاوتها در تحلیلهایم استفاده نمودم. فرضیه من این بود كه اگر كشورهای مختلف با خصوصیات متفاوت همگی رشد پائینی از اینترنت داشته باشند،یك توضیح منطقی می‌تواند وجه اشتراك آنها[یعنی]اسلام باشد.
مثال روشن این تفاوتها سرانه درآمد ناخالص داخلی است.ثروتمندترین كشورها در این گروه كویت و قطر به واسطه منابع طبیعیشان یعنی نفت می باشند كه سرانه درآمد ناخالص داخلی آنها بسیار بالا است(به ترتیب ۲۵۰۳۱۴ دلار و ۲۰۹۸۷ دلار).این درحالیست كه سرانه درآمد ناخالص داخلی باقی كشورها زیر۲۰۰۰۰ دلار است و ۳۰ كشور از این ۳۶ كشور سرانه درآمد ناخالص داخلی كمتر از ۱۰۰۰۰ دلار دارند.این كشورها با وجود تمام این تفاوتها،‌خصوصیات مشتركی هم دارند.من می‌خواهم به وجه تشابه مهمی كه بر گسترش اینترنت اثر دارد اشاره كنم(كه در ادامه درباره آن بحث می‌كنم):
▪ سطح پائین مردم سالاری
موسسه آزادی،شاخص مردم سالاری را به درجات یك(بالا)تا۷(پائین) تقسیم می‌نماید.همانطور كه در ذیل بحث می‌كنم،حكومتهای غیرمردم سالار برگسترش اینترنت اثر[منفی]پایداری دارند.
قدم بعدی من این بود كه به توزیع مذهبی در كشورها توجه نمایم.تمام این كشورها حداقل ۷۵% مسلمان دارند ولی آنها در توزیع فرقه‌های اسلام(شیعه و سنی) و اقلیتهای دینی تفاوت درند(در خاورمیانه بیشتر یهودیان و مسیحیان و در آسیا بیشتر هندوها و بودائیها حضور دارند).
من در تحلیل‌‌هایم به متغیرهای وابسته به فن‌آوری اطلاعات كه می‌تواند نمایانگر نفوذ فن‌آوری اطلاعات(IT)در كشورهای اسلامی باشد توجه كردم.علاوه برمتغیرهایی نظیر درصد جمعیت دارای ارتباط با شبكه ی آن لاین، كامپیوتر شخصی وخطوط تلفن به ازای هر فرد،من همچنین به شاخص رسانه‌های قدیمی همچون(روزنامه‌ها،رادیو،تلویزیون و تلفن)توجه نمودم.علت این بود كه مطالعه نشان می‌داد تكنولوژی نوین از پی تكنولوژی قدیمی می‌آید.
در كشورهایی كه گسترش رادیو،تلویزیون و تلفن با رشد چشمگیری مواجه است بیشتر احتمال دارد كه یك فن‌آوری دیجیتال (digital) مانند اینترنت و تلفنهای همراه سریعتر منتشر شود.روند گسترش اینترنت در كشورهای اسلامی بسیار آرام است.بالاترین درصد جمعیت مرتبط با اینترنت در امارات متحده عربی است كه كمتر از ۱۰% (۸/۸% ) است.میانگین افراد مرتبط با اینترنت در كشورهای اسلامی ۵۸/۱ % است.این عدد به وضوح در مقایسه با میانگین[مشابه]در كشورهای در حال توسعه(۱۹%) و به نسبت سایر مناطق جهان پائین است.

ادامه دارد...
شنبه 29/8/1389 - 8:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته