• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 459
تعداد نظرات : 265
زمان آخرین مطلب : 4713روز قبل
مهدویت

از کنکاش در روایات و سخنان معصومین(ع) و بزرگان بدست می آید که برماست :

1) امام شناسی بیشتر و بهتر ( برآگاهی خویش نسبت به آن امام همام -ع -  بیفزائیم )

2) انتظارفرج وتحقّق دولت کریمه بصورت مداوم(با توجّه به مفهوم واقعی انتظارسازنده نه مخرّب)

3) دعا برای سلامت آن بزرگوار و نیز تعجیل فرج آن عزیز.

4) پایداری درحفظ ایمان(باانجام بایدها وترک نبایدها) وعدم تزلزل درفرازوفرودهای عصرغیبت .

5) نشرفرهنگ مهدویّت

6) تلاش عملی و فراگیر در جهت اصلاح وضع موجود و بهینه سازی بسترظهور حضرت .

7) اظهار حزن و اندوه در فراق امام (ع)

8) انجام اعمال صالح به نیابت امام - ع - ( مانند بجا آوردن حج ، تلاوت قرآن ، دادن صدقه و . . . )

9) تزکیه وخودسازی(بگونه ای که روش ومنش زندگیمان موردفخروزینت حضرتش باشدنه مایه ننگ)

10) تلاش درجهت احیاء امربمعروف ونهی ازمنکر(بعنوان مهمترین عنصراصلاح جامعه)

@ خدایا ما دلسوختگان آن یار سفرکرده را درانجام این اموریاری ده « آمین یاربّ العالمین »

يکشنبه 30/8/1389 - 18:59
مهدویت
@ آنچه در زیر با استفاده از روایات ، مرور می کنیم نشانگرغربت اسلام درآخرالزّمان است . در آرشیو وبلاگ نیز موارد دیگری موجود است که قبلا آورده ایم . اکنون که به برکت انقلاب اسلامی و به حرمت خون شهیدان، بستر برای زمینه سازان ظهورفراهم است ؛ ای منتظران غیور و فهیم بپا خیزید و با احیاء امر بمعروف ونهی از منکر گامی هرچند کوچک درراه غربت زدائی ازاسلام و ارزشهای اسلامی بردارید .                                           « وماعلی الرّسول إلاّ البلاغ »

@ یوضَعُ الدّین = جایگاه دین پائین تلّقی می گردد .

@ تُرفَعُ الدُّنیا = جایگاه دنیا بالا تلقّی می گردد .

@ لایَبقی من القرآن إلاّرسمُه ولامن الإسلام إلاّإسمُه = ازقرآن جز نوشتن آن و ازاسلام جز نام آن نمی مانَد.

@ یُتَغَنّی بالقرآن = به وسیله قرآن آوازخوانی می شود .

@ مَساجدُهم عامرةٌ وهی خرابٌ من الهُدی=مسجدهاظاهری آراسته دارند وازهدایت گری خبری نیست .

@ فقهاءُ ذلک الزّمان شَرُّ فقهاء تَحت السَّماء منهم خرجت الفتنة و إلیهم تَعودُ = اندیشمندان آن زمان بدترین اندیشمندان زیرآسمانند که سرچشمه فتنه اند و فرجام آن .

@ یَحِجُّ أغنیاءُ أمَّتی للنُّزهة و یَحجُّ أواسطُها للتِّجارة و یَحجُّ فقراءُها للریّاء = ثروتمندان امّتم برای سیاحت و میانداران برای تجارت و فقیرا ریاکارانه حج می گذارند .

@ یُکفَرُ بالله جَهرةً = کفر به خدا آشکار می گردد .

@ تُؤخَّرُ الصَّلوات = به نمازها در اوّل وقت توجّه نمی گردد .

@ یُؤمَرُ علی الَمنابر بالتَّقوی و لایَعمَلُ القائلُ بِما یَأمُرُ = در تریبون ها به پارسائی دعوت می شود و گوینده به آنچه می گوید ، عمل نمی کند .

@ رأیت الحدودَ قَد عُطِّلَت = تعطیل شدن حدود الهی

@ رأیت الحرامَ یُحلَّل و رأیت الحلالَ یُحَرَّم = حرام ، حلال می گردد و حلال ، حرام .

@ أصحاب الأدیانِ یُحتَقَرونَ = دینمداران کوچک شمرده می شوند .

@ رأیت النّاس قَد إستووا فی ترک الأمر بالمعروف والنّهی عن المنکر = بی توجّهی مردم نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر .

@ یُقَدِّمونَ الرَّجل لَیسَ بأفقَههم و لا بأفضَلهم = ترک شایسته سالاری .

@ دینُ أحَدهم لَعقةٌ علی لسانه = دینمداری زبانی

« نقل از کتاب یوم الخلاص به نقل از :الزام الناصب ؛ ینابیع المودّة ؛ منتخب الأثر ؛ بحارالأنوار »

يکشنبه 30/8/1389 - 18:58
مهدویت
           درد عشقی کشیده ام که مپرس                   زهرهجری چشیده ام که مپرس
           گشتـه ام در جهـان و آخـر کـار                   دلبـری بـرگـزیــده ام که مپرس
           آنچنـان در هـوای خـاک درش                    مـی رود آب دیـده ام که مپرس

يکشنبه 30/8/1389 - 18:57
اخبار
دفتر پادشاهی عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد كه وضعیت جسمی شاه این كشور رو به وخامت است بطوری كه وی را دیروز راهی بیمارستان كرد.

خبرگزاری رسمی دولت عربستان "واس " دیروز در بیانیه‌ای از سوی دفتر پادشاهی عربستان، نوشت كه وی به علت افزایش درد كمر خود در بیمارستان تخصصی ملك فیصل تحت آزمایش‌های پزشكی قرار گرفت و مشخص شد كه دررفتگی غضروفی باعث تجمع و لخته شدن خون و فشار بر اعصاب مجاور این دررفتگی شده است. به همین دلیل پزشكان معالج او به وی توصیه كرده‌اند كه استراحت كند.

بر اساس این گزارش، ملك "عبدالله بن عبدالعزیز " عصر دیروز جمعه بیمارستان را ترك كرده است.

هفته پیش خبرگزاری عربستان طی بیانیه‌ای به نقل از دفتر پادشاهی گزارش داد كه ملك عبدالله ناخوش است و به دلیل ابتلا به بیماری دیسك از درد كمر رنج می‌برد و پزشكان در چارچوب برنامه درمانی وی توصیه كردند كه پادشاه باید استراحت كند.

ملك عبدالله 86 یا 87 ساله كه از سال 2005 سلطنت پادشاهی عربستان را به‌عهده گرفته است از كهولت سن رنج می‌برد و با توجه به این امر احتمال تغییر رهبری عربستان در آینده نزدیك بعید نیست.

این در حالی است كه نزدیك به دو میلیون و نیم نفر از مسلمانان برای ادای فریضه حج در مكه مكرمه و مدینه منوره به سر می‌برند.

نزاع بر سر تقسیم قدرت به عنوان مسئله ای دیرینه در خاندان پادشاهی عربستان سعودی، همواره سلطنت سعودی‌ها را به چالش طلبیده است. بطوریكه در صورت وقوع بحران پادشاهی در عربستان ، دربار سعودی به عنوان اصلی‌ترین كانون بحران ساز در خاورمیانه سلطه مطلق خود را بر ریاض از دست خواهد داد.

خاندان آل سعود از سال 1932 میلادی بر عربستان حكمرانی می‌كنند. ملك عبدالعزیز، اولین پادشاه عربستان منشوری دارد كه به نام منشور عبدالعزیز معروف است . در این منشور آمده است: « تا زمانی كه پسران من زنده‌اند قدرت به نوه‌هایم نخواهد رسید.» از این حیث برخلاف نظام‌های سلطنتی دیگر كه قدرت از پدر به پسر می‌رسد ، درخاندان سعودی قدرت به برادران پادشاه انتقال می‌یابد و به همین علت است كه در این كشور قبیله‌ای، شاهزاده‌ها با پادشاهان سعودی اختلاف سنی زیادی ندارند. بنابراین بافت قدرت در عربستان سعودی پیچیده است و این پیچیدگی همواره هوس رسیدن شاهزادگان سعودی به قدرت را تشدید كرده است.

طی دو ساله اخیر كه شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می كند و امیدی به بقای وی نیست، مسئله جانشینی ملك عبدالله كه در اواسط دهه هشتاد عمر خود به سر می‌برد و رقابت میان شاهزادگان سعودی بر سر جانشینی وی، حكومت پادشاهی سعودی را با دوره‌ای از تغییر و تحولات در سطح رهبری‌اش مواجه می سازد.

بنا به گفته منابع نزدیك به دفتر پادشاهی عربستان، «ملك عبدالله» از امیر «نایف بن عبدالعزیز» وزیر كشور حمایت كرده و به صورت غیر رسمی وی را به جای «امیر سلطان» ولیعهد بیمار عربستان تعیین كرده است.

ملك عبدالله كه فاقد برادر تنی است از برادران ناتنی خود كه مدعی پادشاهی هستند (جناح سدیری‌ها) احساس خطر كرده است و به همین منظور روابط نزدیك و گسترده‌ای با برخی برادران ناتنی ، برادر زاده‌ها و خواهرزاده‌هایش برقرار كرده است. وی همچنین شبكه‌ای مهم از روابط با شیوخ، جناح‌های دینی و روسای قبایل و بافت‌های تكنوكرات و دیگر مذاهب ایجاد نموده است. در این راستا است كه «ملك عبدالله» با هدف تقویت جناح خود، از «امیر نایف» كه شخصیتی دینی و تكنوكرات است حمایت كرده است. بطوریكه در 27 مارس 2009 آژانس خبری رسمی سعودی در یك خبر كوتاه و شگفت انگیز، انتصاب «امیر نایف» وزیر كشور عربستان را به عنوان معاون دوم ملك عبدالله اعلام كرد. این مسئله از آن نشان دارد كه «ملك عبدالله» بدلیل كهولت سن برای آرام نگه داشتن حكومت خود از تلاطم جنگ قدرت بر سر جانشینی ولیعهدی و حتی پادشاهی در خاندان سعودی، با انتصاب غیررسمی «نایف بن عبدالعزیز» به جای «امیر سلطان»‌ ولیعهد بیمار عربستان ، گام برداشته است.

بنا به گفته منابع امنیتی عربستان، "بندر بن سلطان "، برادرزاده ملك عبدالله و رئیس سابق شورای امنیت ملی عربستان كه مدت‌ها است در هیچ رسانه ملی حاضر نشده و تقریبا یك ماه پیش از سفر طولانی مدت خود به مغرب به ریاض بازگشته است، دو سال پیش با تحریك دویست نفر از عناصر وابسته به سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی سعودی علیه حكومت ملك عبدالله قصد انجام كودتا را داشت.كودتای بندر بن سلطان در حالی صورت گرفت كه پدرش " امیر سلطان بن عبدالعزیز " با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می كند و نمی‌تواند به مسئولیت‌های خود به عنوان ولیعهد رسیدگی كند و ملك عبدالله پادشاه فعلی عربستان هم هر چند از نظر جسمی سالمتر از امیر سلطان به نظر می رسد، اما او نیز از بیماری قلب و كهولت سن (‌86 سالگی ) رنج می برد .

بندر بن سلطان در صدد بود تا با انجام كودتا ، راه رسیدن پدرش را به پادشاهی هموار نماید تا پس از مدت كوتاهی با از میان رفتن وی بدلیل بیماری صعب العلاجش،خود زمام حكومت را به دست گیردكه در نهایت نقشه اش ،نقش بر آب شد.

كودتای بندر بن سلطان این مسئله را در صحنه سیاسی حكومت پادشاهی عربستان تداعی می كند كه در آینده نیز هیچ كس نمی‌تواند تضمین كند كه شاهزادگان سعودی كه فعلا علی الظاهر مهر سكوت برلب زده‌اند اقدامی علیه پادشاه و ولیعهد بیمار فعلی كشور خود انجام ندهند یا حداقل پس از مرگ آنها ریاض را به صحنه تاخت و تاز قدرت تبدیل نكنند.
يکشنبه 30/8/1389 - 16:49
مهدویت

 

یَابنَ الحَسَن !

روحی فِداکَ مَتی تَرانا و نَراک

کی ؟ به هم می رسد ای یارنگاه من و تو 

يکشنبه 30/8/1389 - 16:48
آلبوم تصاویر






























يکشنبه 30/8/1389 - 13:45
اخبار
پرده کعبه عبارت است از پوششی سیاه رنگ که ساختمان کعبه با آن پوشیده

می شود و به آن پیراهن کعبه و جامه کعبه نیز گفته می شود.

پوشاندن خانه کعبه سابقه‏ ای طولانی دارد.البته درباره اینکه چه کسی نخستین بار کعبه
را پوشاند اختلاف نظر وجود دارد.

شاید اولین کسی که به پوشاندن خانه کعبه اقدام کرده حضرت اسماعیل (ع) باشد. روش ساخت
خانه‏ ها در آن زمان به گونه ‏ای بوده که درون آن از دید رهگذران در امان نبود و با
باز شدن در، خانه و ساکنان آن در معرض دید رهگذارن قرار می گرفتند.

همسر اسماعیل که زنی نجیب بود و این مسئله برای او بیشتر رنج آور بود به همسرش اسماعیل
پیشنهاد می کند پرده ‏ای بر در خانه آویزان کنند تا خانه از دید افراد بیگانه در امان
باشد. از این‏رو تصمیم می گیرند خانه خدا را نیز که سنگها از آن بیرون زده و منظره
خوشایندی نداشت بپوشانند.

از این رو حضرت اسماعیل مقداری پشم گوسفند جمع کرد و آن را به قبایل اطراف داد تا برای
کعبه پوششی مناسب ببافند. هر قسمت از پرده که آماده می شد، آن را بر کعبه آویزان می
کردند تا آنکه مراسم حج فرا رسید، اما هنوز قسمتی از خانه کعبه بدون پرده باقی مانده
بود. به پیشنهاد همسر اسماعیل، قسمت باقی مانده را با حصیر پوشاندند. هنگامی که حجاج
آمدند، از این کار شگفت زده شدند و پوشش خانه کعبه برای آنان بسیار جالب به نظر آمد.
بنابراین تصمیم گرفتند برای کسی که این کار را کرده، هدیه ‏ای جمع آوری کنند. هر طایفه
از اعراب چیزی آورد و حصیر را از کعبه گرفتند و پرده کعبه را تکمیل کرده و بر آن نصب
کردند.

در روایت دیگری نیز از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: "حضرت آدم کعبه را به وسیله
پشم پوشاند، حضرت ابراهیم با الیاف گیاهی و حضرت سلیمان با قباطی."

بنا به روایات تاریخی سال 220 قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص)، شاه تبع حمیری، پادشاه
یمن، به قصد ویران کردن مسجدالحرام و خانه کعبه به راه افتاد. اما در بین راه سخت بیمار
و زمین گیر شد. وی به راهنمایی یکی از عربهای بیابانگرد برای خانه خدا نذر کرد و شفا
یافت. بنابراین برای آن دری با قفل و پوششی برای آن ساخت. این پادشاه یمنی ابتدا خانه
را با پوششی از برگ درخت نخل پوشاند و بعد پارچه ای یمنی روی آن کشید و آخر سر با پارچه
ای نرم و نازک و لطیف آن را پوشاند. جانشینان دنبال کار او را گرفتند و سالها پوشش
خانه کعبه را آماده می کردند. آنها خانه خدا را با پارچه های یمنی قرمز راه راه می
پوشاندند.

اما گاهی هم افراد به صورت موردی پوشش خانه را تهیه می کردند. نخستین زنی که در دوره
جاهلیت این کار را کرد، نبیله بنت حباب مادر عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر اکرم (ص)
بود. او حاجتی داشت، نذر کرده بود و حاجتش را که گرفت، پوشش خانه کعبه را تهیه کرد.


در دوره قصی بن کلاب از نیاکان پیامبر(ص) قبیله قریش مسئولیت تهیه پوشش خانه را بر
عهده گرفت تا اینکه یکی از ثروتمندان بزرگ مکه به نام "ابوربیعه مخزومی" بخشی از این
وظیفه را پذیرفت. از آن زمان، یکسال او پوشش خانه کعبه را تدارک می دید و سال دیگر
قریش این کار را به انجام می رساند.

قریش نیز بخصوص در اواخر عصر جاهلیت همواره بر کعبه پرده می پوشاندند که رنگ آن یا
سبز و یا زرد بود و جنس آن خز یا موی بافته شده، پوست و یا پارچه با نقشه راه راه از
یمن و یا پارچه های عراقی بود. حتی گفته شده پرده هایی از عهد جاهلیت تا زمان معاویه
بر کعبه باقی مانده بود که مردم پیشنهاد کردند این پرده ها برداشته شود.

پیامبر اسلام تا فتح مکه نتوانست جامه ای بر خانه خدا بپوشاند. اما بالاخره در سال
هشتم هجری، آن حضرت پوششی از پارچه های یمنی برای کعبه تهیه کرد و از آن پس، خلیفه
ها کارش را ادامه دادند و گاه جامه ای از پارچه های یمنی و گاه از پارچه های سفید مصری
بر خانه کعبه پوشاندند. خلیفه ها و پادشاهان مسلمان، در دوره های مختلف، این کار را
وظیفه و افتخاری بزرگ تلقی می کردند.

طبق گزارش تاریخ از عصر عباسیان، نخستین پوشش کعبه، به زمان مأمون مربوط می شود در
زمان او کعبه را هر سال سه بار می پوشانیدند، یک بار در روز ترویه با دیباج سرخ، بار
دوم در اول رجب با قباطی و مرتبه سوم در بیست و هفتم رمضان با دیباج سفید.

در عهد متوکل عباسی نیز به همان سنت رفتار می شد و گاهی هر دو ماه یکبار کعبه پوشانیده
می شد.

در عهد عباسیان گاهی پرده کعبه در بغداد بافته می شد و همین امر باعث رونق پارچه بافی
در عراق شده بود و نقش مهمی در مرغوبیت و شهرت منسوجات عراقی داشت. گاهی هم از قریه
تنیس مصر تهیه می شد که از جمله آنها در سال 162 در عهد خلافت مهدی عباسی بود.


تا سال 661 که پوشش کعبه به انحصار حاکمان مصر در آمد، پوشش همواره از طرف خلفای عباسی
تهیه می شد و پرده را گاهی از مصر و گاهی از یمن و گاهی از خراسان تهیه می کردند.


ابن عبدربه (متوفای سال 328 هجری قمری) از پوشش کعبه در زمان خود چنین گزارش می دهد:


«همه بیت را می پوشانند مگر رکن حجرالاسود را که به اندازه یک و نیم برابر قامت انسان
باز گذاشته می شود و چون موسم حج رسید کعبه را با «قباطی» که دیباج سفید خراسانی است،
می پوشانند و مادام که حجاج در حال احرام هستند همان کسوه سفید بر کعبه باقی می ماند
و چون از احرام بیرون آمدند، یعنی روز عید قربان، به آن پرده ای از دیباج سرخ خراسانی
می پوشانند که در آن خانه هایی است و در آنها حمد و تسبیح و تکبیر و تعظیم خدا نوشته
شده است و کعبه تا سال بعد به همین صورت می ماند که دوباره بگونه ای که گفته شد پوشانیده
شود. چون پرده ها بر روی کعبه زیاد شود بطوری که سنگینی آنها بر کعبه خطر داشته باشد،
قسمتهایی از آن برداشته می شود و آنها را خادمان بیت بر می دارند.»

در سال 532 به خاطر ضعف عباسی ها و اختلافاتی که بوجود آمده بود، پوشش کعبه از طرف
خلیفه نرسید و در این سال مردی به نام «رامشت» که یک تاجر ایرانی بود، پوششی از پارچه
های نفیس به قیمت هجده هزار دینار مصری تهیه کرد و بر کعبه پوشانید.

الناصر الدین الله که در سال 575 هـجری قمری به خلافت رسید پوشش سبز رنگی از دیباج
به کعبه پوشانید و از عهد مأمون تا این زمان پرده به رنگ سفید بود و سپس وی (ناصر)
در سال 621 پرده ای به رنگ سیاه بر کعبه پوشانید و از این زمان به بعد رنگش همیشه سیاه
بود.

ابن ابوصیف مفتی مکه، در عصر خود از یکی از شیوخ نقل می کند: علت این که پوشش کعبه
رنگ سیاه دارد این است که او زائرانی را که در طول تاریخ طوافش می کردند، از دست داده
و عزادار آنهاست.

در سال 644 در اثر طوفان شدیدی که در مکه به وجود آمد، پرده کعبه پاره شد و نایب حاکم
یمن از شیخ حرم به نام منصور بن منعه بغدادی خواست پرده را او تهیه کند. او گفت: پرده
را فقط از مال خلیفه می توان تهیه کرد و مبلغ سیصد هزار دینار قرض کرد و پرده ای از
پنبه تهیه و به آن رنگ سیاه زد و به کعبه پوشانید.

احرام بستن کعبه

از کسانی که درباره پرده کعبه در زمان خود اطلاعاتی به دست داده اند ابن بطوطه
است که خود در سال 725 عازم مکه شد و ماه های حج را در آنجا بود. وی ضمن ارائه اطلاعات
با ارزشی از منازل میان مدینه و مکه و وضع معیشت مردم مکه و حاجیان در آن زمان، درباره
پرده می گوید: «در روز بیست و هفتم ذیقعده پرده کعبه را به اندازه یک و نیم برابر قامت
انسان از چهار طرف بالا می برند تا دست ها به آن نرسد و این عمل را احرام بستن کعبه
می نامند.»



پوشش کعبه با پرده ای از ایران

تا این زمان عادت این بود که پوشش کعبه از طرف پادشاهان مصر تهیه می شد و
کسی حق نداشت پرده ای برای کعبه بفرستد تا اینکه در سال 848 شاهرخ میرزا فرزند امیر
تیمور گورکان، پس از تلاش بسیار موفق شد که پرده را از ایران بفرستد.

ماجرا از این قرار بود که چون شاهرخ میرزا در سال 807 در خراسان به سلطنت رسید، یکی
از آرزوهای او این بود که پرده کعبه را تهیه کند ولی تهیه و ارسال پوشش کعبه در انحصار
پادشاهان مصر بود. شاهرخ طی نامه ای به «الملک الاشرف» تقاضاهایی از او کرد که مهمترین
آنها این بود که اجازه دهد پوشش کعبه را او تهیه کند.

سلطان مصر نپذیرفت و نامه های متعددی میان آنها رد و بدل شد و سرانجام در سال 843 «الملک
الاشرف» درگذشت و پسر او بنام «الملک الظاهر» در جای او نشست و موافقت خود را با درخواست
شاهرخ میرزا اعلام کرد و شاهرخ با خوشحالی تمام پرده ای را که در شهر یزد بافته و به
هرات انتقال داده شده بود، همراه با صد نفر در سال 848 به مصر فرستاد و پادشاه مصر
ضمن استقبال شایسته از ایرانیان، آنها را در همان سال همراه با حاجیان مصر به مکه اعزام
کرد و در آن سال پرده ایرانی بر قامت کعبه افراشته شد.

از زمانی که عثمانی ها بر حجاز و مصر مسلط شدند، تهیه پوشش کعبه در انحصار آنان بود
آنها پرده کعبه را از مصر از محل اوقافی که برای این منظور بود، آماده و ارسال می کردند.
در عهد سلیمان شاه بن سلیمان خان اوقاف کعبه در مصر، مخارج پرده را تأمین نکرد و لذا
سلیمان شاه 10 قریه دیگر در مصر خریداری کرد و بر اوقاف کعبه افزود.

آغاز بافت پرده کعبه در مکه

در سال 1345 روابط میان مصر و حجاز تیره شد و پرده از مصر نیامد و عبدالعزیز پرده را
تهیه کرد و در سال 1346 وی مؤسسه ای جهت بافت پرده در محله اجیاد مکه تأسیس و از هند
بافندگانی آورد تا اینکه کسانی از خود مکه این صنعت را یاد گرفتند.

بدینگونه اولین پوششی که در خود مکه بافته شد، در سال 1346 بود. این پوشش از حریر طبیعی
بود و رنگ مشکی داشت.

تا سال 1358 پوشش کعبه در همان کارگاهی که عبدالعزیز ساخته بود تهیه می شد تا اینکه
دولت مصر از عبدالعزیز خواست اجازه دهد کسوه مجدداً از مصر حمل شود و عبدالعزیز این
اجازه را داد و کارگاه مزبور تعطیل و بار دیگر پرده از مصر آمد و این کار تا سال 1382
ادامه داشت .

در این سال پرده کعبه از مصر تا بندر جده حمل شد ولی بدلیل اختلاف میان مقامات سعودی
و فرمانده کشتی مصری، این کشتی که حامل پرده و حجاج مصری بود به مصر بازگشت. در آن
سال سعودی ها در تلاش برای تهیه پرده کعبه به هند، پاکستان، سوریه و ژاپن سفر کردند
ولی موفق نشدند اما وقتی به کارگاه تعطیل شده عبدالعزیز مراجعه کردند قطعه هایی را
یافتند و از تنظیم آنها پرده کاملی آماده کردند و در دهم ذیحجه 1382 کعبه را با آن
پوشانیدند.

از آن زمان تا کنون پرده کعبه در خود مکه تهیه می شود و محلی که اکنون برای بافت کسوه
در نظر گرفته شده، در مدخل مکه در زمینی به مساحت صد هزار متر مربع قرار دارد و مشتمل
بر آلات نساجی و بافندگی دستی و هم ماشین آلات جدید است.


مشخصات پرده خانه خدا

کارخانه ای که پوشش خانه خدا را تهیه می کند از بافتهای دستی و ماشینی همچنین
افراد متخصص در این مورد خاص بهره می برد، بر روی این پوشش آیات قرآن مجید با خط زیبا
و به شکل جالبی با نخهای طلا و نقره بافته می شود .

جنس آن از حریر طبیعی و خالص و به رنگ مشکی است. ارتفاع آن به 14 متر می رسد و نوار
دور این پوشش که به عرض 95 سانتیمتر و طول 4500 سانتی متر است از 16 قطعه به شکل مربع
از تزئینات اسلامی پوشیده شده است.

بر روی این نوار آیات قرآنی نوشته شده است که در فواصل معین عباراتی چون " یا حی یا
قیوم" ، " یا رحمن یا رحیم" و " الحمدالله رب العالیمن" با رنگ طلایی نوشته شده است.






پوشش" در" کعبه نیز از حریری است به ارتفاع 5/ 6 متر و عرض 5/3 متر و بر روی آن آیات
قرآنی و تزئینات اسلامی با طلا و نقره پوشیده شده است.

پرده خانه خدا از 5 قطعه تشکیل شده است که هر قسمت یک طرف کعبه را می پوشاند و قطعه
پنجم هم در کعبه را در بر می گیرد بطوریکه هنگام نصب، وزن آن نزدیک به دو تن می رسد.






این پرده با همکاری کارخانه های داخل و خارج عربستان تهیه می شود؛ پارچه حریر این پرده
را هر سال یکی از کشورها هدیه می کند و پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی
اهدا می شود.

بطور تقریب 700 کیلوگرم حریر، 120 کیلوگرم طلا و 25 کیلوگرم نقره در بافت پرده کعبه
مورد استفاده قرار می گیرند.







يکشنبه 30/8/1389 - 13:44
دانستنی های علمی

اگر گلدکوئست و شبکه‎های هرمی سودی عاید اعضای‎شان نمی‎کند و به تعبیر یکی از همین اعضا، آن‎ها را به خاک سیاه هم می‎نشاند و حتی اگر پولی برای آن‎ها بیاورد حلال نیست، پس چرا این همه ایرانی به‎سمت کوئست رفته‎اند. اگر بعضی با این‎که با عضویت در این شبکه ضرر کرده‎اند، چرا باز هم اصرار دارند از همان سوراخ برای دومین و شاید چندمین‎بار گزیده شوند. راستی چرا وقتی مأموران ناجا اعضای شبکه‎ای را دستگیر کرده‎اند، یکی از اعضا که دار و ندارش را در همین ماجرا از دست داده، به دفاع از لیدر خودش اصرار دارد و می‎گوید: «کوئست زندگی من است!» راستی گلدکوئست چطور آدم‎ها را جادو می‎کند که چشم‎شان را می‎بندند و تسلیمش می‎شوند. این موارد مهمترین دلایل موفقیت‎های گلدکوئست هستند. بخوانید...

1- برنامه آموزشی؛ همیشه و همه‎جا

وجود برنامه آموزشی مدون برای ساخت یک هرم در تمامی مراحل حضور فرد در هرم، شاید مهمترین نکته باشد. آموزش، جزو لاینفک کوئست است. این آموزش که هیچ ربطی به ایجاد مهارت‎های بیرونی نداشته و تنها، مهارت فرد را در جهت رشد شبکه هرمی بالا می‎برد، به‎گونه‎ای است که در افراد، مهارت تأثیرگذاری بر روی نزدیکان و آشنایان را ایجاد کرده و از این طریق هرم خود را گسترش می‎دهد.

آموزش در کوئست دارای ابعاد مختلفی است که عبارتند از: ایجاد اهداف کاذب با دست گذاشتن بر روی عقده‎های درونی افراد، تهیه فهرست انسانی و تمرکز بر روی افرادی که بر روی آن‎ها تأثیرگذارند، ایجاد تعهد دروغین و خراب کردن پل‎های پشت سر اعضا...

2- با کلاس و خوش تیپ!

یکی دیگر از علل موفقیت کوئست، حفظ موارد ظاهری در آن است؛ شما در سیستم‎های دیگر (مانند پالینور، گالف، گلدماین، ایبیال و ده‎ها سیستم دیگر) هیچ‎عکس و اثر و نام و نشانی از سران و مؤسسان این سیستم‎ها نمی‎بینید. به این ترتیب معمولا مخاطبان با شک به این سیستم‎ها نگاه می‎کنند و کمتر به آن‎ها اعتماد دارند، اما مدیران کوئست حاضرند تا عکس بگیرند، سخنرانی کنند، کتاب بنویسند و حتی ژست حقوق بشری و دلسوزانه بگیرند تا بتوانند هرم‎شان را رشد دهند.

3- قدمت فعالیت

سیستم کوئست، جزو پنج سیستم اولی بود که وارد ایران شد و این امر باعث شد که بتواند در ابتدای تب هرمی‎ها، از آب گل‎آلود، به‎خوبی ماهی بگیرد. کوئستی‎ها جوری تبلیغ می‎کنند که اگر سیستمی بتواند بیشتر از دو سال دوام بیاورد و متواری نشود، جزو سیستم‎های بازاریابی شبکه‎ای است، زیرا شرکت‎های به تعبیر آن‎ها غیرحرفه‎ای، توان ادامه کار را به این اندازه نخواهند داشت و اگر بخواهند از دست شاکیان و افراد متضرر در امان باشند، باید به سرعت بساط‎شان را جمع کرده و متواری شوند. به این ترتیب آن‎ها این‎طور استدلال می‎کنند: چون کوئست مثلا از سال 1998 میلادی کارش را شروع کرده، مادام‎العمر کارش را ادامه خواهد داد و به مشتریان تا 99 سال سود تعلق خواهد گرفت!

باید دانست که چنین معیاری برای تشخیص سلامت اقتصادی یک فعالیت شبکه‎ای، کاملا پوچ و بی‎اساس است و سیستم‎های بازاریابی شبکه‎ای دارای معیارهای کاملا دقیقی برای شناسایی هستند که هیچ‎کدام در کوئست مصداق ندارند.

4- جنجال‎های رسانه‎ای

کم نیستند کسانی که هنوز باور ندارند کار کردن در کوئست غیر قانونی است. واقعیت این است که هرم کوئست به‎خوبی توانسته از اخبار ناقص و یک‎طرفه، برای فریب افکار مردم استفاده کند. اسپانسری بازی‎های فوتبال و اتومبیل‎رانی، عکس گرفتن با مسئولین بلندمرتبه کشورها، مانند پاپ ژان پل دوم و ماهاتیر محمد و... از نمونه‎های این فریب‎کاری‎هاست. مسئولان کوئست گاه آن‎چنان آرزوی رشد در ایران را داشته‎اند که حتی از اسپانسری کنسرت‎های خوانندگان لس‎آنجلسی هم نگذشته‎اند.




يکشنبه 30/8/1389 - 13:40
كودك

روش‌هایی ساده و جالب برای داشتن نوزادی آرام

بسیاری از پدران و مادرانی که در نخستین تجربه فرزندداری خود به سر می‌برند از بی‌قراری و نا‌آرامی‌های نوزاد خود گله دارند و این مسئله حتی باعث ترس و وحشت و گاهی نیز عصبی شدن آنها می‌شود.

پزشکان معتقدند، این دوران باید سپری شود تا نوزاد با محیط جدیدی که به آن وارد‌شده، آشنا شود اما علاوه بر همه این موارد، راهکارهایی ساده نیز وجود دارد تا نوزاد شما راحت‌تر با دنیای کنونی کنار بیاید. با هم می‌خوانیم:

راهکارهایی برای خواباندن کودک

ماشین سواری: اگر از اینکه مرتب فرزندتان را در آغوش بگیرید و دور خانه را بچرخید یا اینکه او را روی پای خود بگذارید و ساعت‌ها تکان دهید تا به خواب برود، خسته و کلافه شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌شود که او را سوار ماشین کنید. کودک را در صندلی مخصوص قرار دهید و حدود 20دقیقه الی نیم ساعت، در خیابان‌های اطراف محل زندگی‌تان بدون اینکه توقف کنید، دور بزنید. بعد از طی این مدت زمان به خانه برگردید و فرزندتان را در حالی که در خواب ناز است، به آرامی به تختش منتقل کنید. می‌توانید برای جلوگیری از بیدارشدن کودک، او را با همان صندلی به خانه منتقل کنید و به آرامی روی تخت بخوابانید. البته پدرها نیز می‌توانند این مسئولیت را به‌عهده بگیرند تا مادر در نبود آنها کمی استراحت کند! و اگر هر دو، وقت اضافه داشتند، می‌توانند همراه فرزندشان سوار ماشین شوند. مطمئن باشید تجربه جالبی است و شاید بتوانید در طول مسیر گفت‌وگویی هم با همسرتان که پس از تولد نوزادتان، زمانی برایش نداشتید انجام دهید.

قدم زدن: یکی از بهترین و سالم‌ترین راه‌های آرام کردن و خواباندن کودک، قدم زدن است. بسیاری از اوقات، گریه کودک تنها با تغییر مکان متوقف می‌شود. شما می‌توانید با توجه به محل زندگی‌تان حین پیاده‌روی از مناطقی مثل پارک‌، ساحل‌، خیابان‌های خلوت یا محل‌هایی که دارای درخت، فواره و... هستند‌، عبور کنید. بهتر است زمان پیاده روی را صبح‌ها انتخاب کنید‌، زیرا در این صورت متوجه می‌شوید که حدود نیم تا یک ساعت پیاده‌روی، تا چه حد روحیه‌تان را تغییر می‌دهد و از اضافه وزن‌تان نیز جلوگیری می‌کند! به‌خصوص پیاده روی به مادرانی که بعد از زایمان به علائم افسردگی مبتلا شده‌اند اکیدا توصیه می‌شود، زیرا در اثر پیاده روی و ورزش از مغز «ایندروفین»ترشح می‌شود که ترشح آن زایل‌کننده ناآرامی‌های روحی و ذهنی بدن است.

صداهای آرامش بخش

تحقیقات نشان داده که بسیاری از صداها تأثیر آرام بخشی روی کودک دارد. به‌خصوص صداهایی که مکان اولیه کودک را به یاد او بیندازد. صداهای آرام بخش برای کودک، اصولا صداهایی یکنواخت هستند که زیر و بم کم و نامحسوسی دارند. بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی در کشورهای پیشرفته، اقدام به تهیه موسیقی‌هایی مناسب برای خواب و آرام‌سازی‌ کودک کرده‌اند که در اصطلاح به آن «صداهای سفید» می‌گویند. البته اگر شما دسترسی به این نوع موسیقی ندارید، اصلاً نگران نباشید. لیست زیر می‌تواند جایگزین مناسبی برای موسیقی‌های آرام‌بخش خاص کودک باشد.

1- صدای تیک‌تاک ساعت
2- صدای جاروبرقی (البته باید این صدا را امتحان کنید‌. به این ترتیب که اگر کودک‌تان از این صدا خوشش آمد، آن را برایش ضبط کنید و برای آرام کردن و خواباندن او استفاده کنید‌).
3- پنکه‌ای که با دور کند، کار کند.
4- صدای ضبط شده آبشار یا امواج دریا و اقیانوس
5- صدای ماشین ظرفشویی، لباسشویی، ماشین ریش تراش
6- لالایی‌های خانگی. می‌توانید صدای خود را روی کاست ضبط کنید. سعی کنید در این کاست صدای خود را در حال گفتن: «بخواب فرزندم، کوچولوی نازنینم می‌خواد بخوابه» یا «الان وقت خوابه» به‌صورت موزون و آهنگین ضبط کنید یا حتی آهنگ‌های محلی و دوست داشتنی کودک را با صدای خودتان ضبط کنید.
7- موزیک‌های کلاسیک. اکثر نوزادان به موسیقی‌های کلاسیک علاقه‌مندند؛ موسیقی‌هایی که ضرباهنگ آرام و یکنواختی دارند.
8 - گریه کودک‌تان را ضبط کنید و بعد در هنگام گریه کردن او برایش پخش کنید. این مسئله باعث تعجب کودک می‌شود و برای لحظاتی او را در سکوت فرو می‌برد. مطمئن باشید بعد از آن هم، آنچنان تحت‌تأثیر شوک تشخیص صدای خودش قرار گرفته که یادش می‌رود باید گریه و ناآرامی را شروع کند!

اعجاز تصاویر در آرام‌کردن کودک

1- آینه: کودک‌تان را در حالی که گریه می‌کند یا ناآرام است، جلوی آینه برده و به او اجازه دهید که چهره خود را در آینه ببیند. صورت یا پای او را جلوی آینه ببرید و به سطح آینه بمالید، در این حالت به کودک‌تان نگاه کنید که چگونه به آینه خیره شده و دیگر صدایی از او به گوشتان نمی‌رسد.

2- چهره خندان و اداهای بامزه: زمانی را برای برقراری ارتباط چهره به چهره با کودک‌تان قرار دهید. صورت او را مقابل صورت خود قرار دهید و مرتب حالت چهره‌تان را عوض کنید و حالت‌های بامزه و خنده‌دار به‌خود بگیرید. مثلا لپ‌تان را باد کنید یا حالت چشم‌هایتان را عوض کنید. البته بهتر است این تمرین‌ها را در حالی که کودک‌تان آرام و سرشوق است انجام دهید و به خاطر بسپارید که از کدام صورت شما خوشش آمده تا در هنگام گریه کردن او، فورا آن حالت را برایش به نمایش بگذارید!!

3- اشیا و اشخاص متحرک: یکی دیگر از راهکارهای آرام کردن کودک آن است که او را مقابل اشیا یا اشخاص در حال حرکت، مانند پاندول ساعت، پنکه سقفی، آکواریوم پر از ماهی، برگ درختان، آتش شومینه، ماشین‌های در حال حرکت، افراد در حال ورزش یا دوچرخه‌سواری، امواج ساحل یا بازی بچه‌ها در حیاط یا پارک مقابل‌تان قرار دهید.

نوازش‌های آرامش بخش

نوازش‌های پدرانه: یکی از روش‌های نوازش که پدران به راحتی می‌توانند آن را اجرا کنند، این است که پدر روی زمین یا تخت دراز بکشد، به حالتی که گوش‌های کودک مقابل قلبش قرار بگیرد. در این حالت متوجه خواهید شد که آرامش عجیبی به کودک دست می‌دهد و حتی تنفس او هماهنگ با صدای قلب شما خواهد شد. در این هنگام به خاطر سکوت و آرامش شگرفی که کودک دارد، به‌تدریج مچ دست او رها و عضلات بدنش شل می‌شود. این روش برای نوزادان 4، 3ماهه بسیار مفید است.

نوازش سر کودک: طی تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که بسیاری از کودکان، هنگامی که تحت نوازش ناحیه سر خود قرار می‌گیرند، به‌طوری باور نکردنی دچار آرامش می‌شوند. البته مطمئنا اگر این حالت نوازش را همراه با جملات مثبت و قربان صدقه رفتن همراه کنید، تأثیر آن چند برابر خواهد شد.

يکشنبه 30/8/1389 - 13:39
ازدواج و همسرداری

روانشناسی ازدواج : ۹ دشمن زندگی زناشویی

برای آنكه زندگی زناشویی‌تان به خوبی پیش رود، بی‌خود به‌دنبال شگردهای معجزه‌آسا نباشید.
در عوض، می‌توانید از برخی از تله‌هایی كه احتمال دارد در درازمدت رشته‌های پیوند‌دهنده بین شما را سست و ضعیف كند، دوری كنید. در اینجا راهنمایی كوچكی در مورد عادات بدی كه كاملا باید كنار بگذارید ارائه می‌دهیم!


1- تلویزیون

تلویزیون قاتل عشق است. در این مورد هیچ شكی نداشته باشید! شام خوردن جلوی تلویزیون را قدغن كنید. هر شب غذا خوردن جلوی تلویزیون به همراه گویندگان نمی‌گذارد حواستان به یكدیگر باشد، از آن گذشته آن‌قدر جلوی تلویزیون به تماشای فیلم مشغول بوده‌اید كه وقتی به رختخواب می‌روید‌، حتی دیگر وقت ندارید با هم حرف بزنید و از حال یكدیگر باخبر شوید. تنها چاره كار این است كه این دشمن را از زندگی عاشقانه بیرون بیندازید! برای آنكه در این كار زیاد سخت‌گیری نكرده باشید‌، می‌توانید موافقت كنید كه در هفته‌، 4 شب تلویزیون خاموش باشد.

2- خانه‌نشینی

به خاطر تلویزیون و یا بنا به دلایلی، دیگر بیرون نمی‌روید! مگر درهای آن رستوران دنج و كوچكی كه آن‌قدر عاشق‌اش بودید‌، بسته شده؟ پس آن شب‌هایی كه با هم به سینما می‌رفتید و به بگومگوهای پرشور و حرارت می‌پرداختید چی شد؟ و حالا فقط ماهی یكبار آن‌هم فقط برای دیدن دوستان بیرون می‌روید و احتمالا آنها هم برای بازدید پیش شما می‌آیند. دیگر از گردش‌های دونفره و شب‌نشینی‌های رمانتیك خبری نیست! باید دوباره آن حال و هوا را به‌دست‌آورید و به اتفاق یكدیگر از خانه بیرون بزنید! حالا كه به تازگی از شر تلویزیون خلاص شده‌اید، از پولی كه برای مالیات آن كنار می‌گذاشتید، برای گردش و بیرون رفتن استفاده كنید!

3- ساعات اضافی

دیگر دیر از سر كار به خانه برنگردید! نه تنها برای خودتان وقت ندارید بلكه علاوه بر آن خستگی و عصبانیت‌تان را با خود به خانه می‌آورید‌ كه حقیقتا جز خوشایندی برای همسرتان نیست! تنها كافی‌است كه كار، تمام زندگیتان را به‌خود مشغول كند، به سرعت تنها موضوعی می‌شود كه از آن در خانه حرف می‌زنید. بس كنید! سعی كنید به حد كافی زود به خانه برگردید تا قبل از شام كمی وقت برای خودتان و یا با هم بودن داشته باشید. به شرطی در این مدت جلوی تلویزیون ولو نشوید! و خصوصا برای آنكه توجه بیشتری به یكدیگر داشته باشید، هر ازگاهی كار را از یاد ببرید.

4- رسیدگی به وضع ظاهر

فكر نكنید چون دیگر زن و شوهر هستید و چندین سال از زندگی مشتركتان می‌گذرد، باید نسبت به وضع ظاهرتان بی‌خیال شوید! دست از شلختگی و نا‌مرتب بودن بردارید، موهایتان را ژولیده و درهم رها نكنید، از ریخت‌و‌پاش‌كردن در خانه خودداری كنید و به‌خودتان برسید! همسرتان مطمئنا شما را همانگونه كه هستید دوست دارد، با این‌حال چرا سعی نمی‌كنید خود را به بهترین شكل نشان دهید؟ به این ترتیب به او نشان می‌دهید كه حضور او و تاثیری كه بر او می‌گذارید برایتان مهم است!

5- بی‌توجهی

یكی دیگر از دشمنان بزرگ زن و شوهرها‌، بی‌توجهی است. در اینجا منظور از توجه كردن گل خریدن و یا هدیه دادن نیست بلكه تنها نگاه كردن به همسرتان است. زمانی‌كه همسرتان آرایشگاه رفته و یا كت جدیدی خریده است به او توجه نشان دهید؛ به‌خصوص زمانی‌كه او را شیك و زیبا می‌بینید و یا وقتی‌كه او با تعریف‌های بجا و مناسبش شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، از او تعریف كنید. زیرا تعریف و تمجید‌ها همیشه خوشایند هستند‌، اما تنها زمانی‌كه درست و بجا به‌كار برده شوند.

6- حسادت مفرط

دست از پاییدن و سین‌جین كردن همسرتان بردارید زیرا زندگی مشترك براساس اعتمادی
دو جانبه بنا می‌شود. شك و بدگمانی‌های بیش از حد شما‌، در نهایت او را به ستوه آورده و به سمت فرد دیگری هل می‌دهد!

7- خانواده همسر

نه، مطمئنا تمام خانواده‌های همسر آنگونه كه در فیلم‌ها به‌صورت منفی نشان داده می‌شوند، نیستند. تفاهم بین همسر و خانواده شما اغلب می‌تواند گرم و صمیمانه باشد. اما نكته مهم آن است كه بدانید زمانی‌كه این تفاهم به حد كافی وجود دارد‌، چیزی را به همسرتان تحمیل نكنید. چنانچه احساس می‌كنید كه همسرتان از رفت‌وآمد‌های آخر هفته كم‌كم خسته می‌شود به او اصرار نكنید آخر هر هفته برای ناهار با خانواده شما باشد و البته این قاعده در مورد میهمانی‌های همكاران و دوستان قدیمی نیز صدق می‌كند.

8- نبود برنامه

تشكیل خانواده به معنای گذراندن زندگی بدون در نظر‌گرفتن آینده نیست. شما باید به اتفاق هم آینده‌تان را بسازید. از برنامه‌های كوتاه‌مدت (مكانی كه تعطیلات را در آنجا می‌گذرانید، خرید اتومبیل و...) گرفته تا برنامه‌های بزرگ‌تر (بچه‌دار شدن، عازم شهر دیگری شدن و...) بی‌درنگ در مورد آینده‌تان و اینكه چگونه با آن روبه‌رو می‌شوید فكر كنید. این عمل روابط شما را منسجم‌تر و شور و شوق پیش‌روی در زندگی را در شما شعله ور می‌كند!

9- سكوت

مطئنا عدم‌گفت‌وگو برای زندگی زناشویی مضر است. این امر بنا به دلایل مختلف اغلب ناشی از كمبود وقت و یا بی‌توجهی زن و مرد نسبت به یكدیگر است كه در بالا از آنها نام برده‌ایم. با این‌حال، معمولا گفت‌وگو میان زن و مرد صورت می‌گیرد، اما هیچ‌یك از طرفین به حرف‌های یكدیگر گوش نمی‌دهند... در این حالت، موضوعی را با هم مطرح كنید و سعی كنید حقیقتا حرف طرف مقابل‌تان را بفهمید. درصورت نیاز، بی‌درنگ از یك روان‌درمانگر كمك بگیرید.

يکشنبه 30/8/1389 - 13:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته