تبیان، دستیار زندگی
به نظر مردم، چهارشنبه سوری مراسمی بانشاط است نظرسنجی «چهارشنبه سوری، پرخطرترین شب سال» با همکاری «ناجا» یک هفته قبل از آخرین چهارشنبه سال 84 به مدت ده روز در معرض دید کاربران سایت تبیان قرار گرفت. در این دوره زمانی تعداد 490...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی نتایج نظر سنجی چهارشنبه سوری

به نظر مردم، چهارشنبه سوری مراسمی بانشاط است


نظرسنجی «چهارشنبه سوری، پرخطرترین شب سال»  با همکاری «ناجا» یک هفته قبل از آخرین چهارشنبه سال 84 به مدت ده روز در معرض دید کاربران سایت تبیان قرار گرفت. در این دوره زمانی تعداد 4906 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که حاصل آن به قرار ذیل است:

بیش از 52 درصد شرکت کنندگان معتقد بودند که چهارشنبه سوری مراسمی با نشاط است و در عین حال عده بیشتری نیز (57% شرکت کنندگان) فکر می کردند چهارشنبه سوری تبدیل به مراسمی شده که فقط جوانان از آن لذت می برند.

63% افراد بر آن بودند که خانواده ها به دلیل نگرانی و خطرات آن، در این مراسم شرکت جدی نمی کنند.

اکثریت شرکت کنندگان (72 %) می اندیشیدند که چهارشنبه سوری طی سال های اخیر از سوی عده ای خاص به محل بروز خشونت و ناامنی تبدیل شده است و 57% آنها معتقد بودند که بسیاری از زنان و دختران به دلیل ناامنی از شرکت در این مراسم محرومند.

در واقع بیش از 75% مردم فکر می کردند که این سنت دیرینه تبدیل به مراسمی خشن و پرخطر شده است.

73% شرکت کنندگان اعتقادی به استفاده زیاد از مواد انفجاری نداشتند ولی در مورد استفاده مردم از بمب و مواد آتش زا، نظرات متفاوت بود: 53% افراد معتقد بودند که غالب مردم از این کار لذت نمی برند ولی در عوض 26% آنها اظهار داشتند که اکثر مردم از ترقه بازی لذت می برند.

بیش از 62% شرکت کنندگان نظرسنجی فکر می کردند اگر مسؤولین در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری با مردم همراه شوند، آرامش این روز بیشتر خواهد بود و نیز 56% افراد معتقد بودند که باید مراسم، جشن ها و آیین های مردمی بیشتری را در طول سال برگزار کنیم تا چهارشنبه سوری این قدر مهم جلوه نکند.

نزدیک به 42% از رأی دهندگان، چهارشنبه سوری را نوعی فرصت می دانستند برای اعلام نارضایتی و اعتراض کسانی که از دولت دلخور هستند. در عین حال 30 درصد از افراد در این زمینه هیچ نظری نداشتند.

علیرغم این که 24 درصد شرکت کنندگان تصور می کردند هشدار و اخطار مسؤولین به جوانان، آنان را بیشتر عصبانی می کند اما 45% آنها فکر می کردند که هشدارهای مسؤولین به جوانان، تأثیری در عصبانی کردن آنها ندارد.

در نظرسنجی دیگری ( نظرسنجی پیشنهادات مردمی برای رفع مشكلات چهارشنبه سوری )، پیشنهاداتی برای رفع مشکلات چهارشنبه سوری به رأی گذاشته شد که ظرف ده روز 1570 نفر در آن شرکت کردند.

بیش از 62% از این عده با عدم برگزاری مراسم چهارشنبه سوری مخالفت کردند در عین حال 50% افراد معتقد بودند بهتر است در این روز خانواده ها و کودکان از خانه خارج نشوند تا آسیبی نبینند.

43% شرکت کنندگان فکر می کردند اطلاع رسانی و همراهی صدا و سیما در این گونه مراسم ضعیف است و 74% کل افراد بر آن بودند که بهتر است صدا وسیما در هفته آخر سال، برنامه های بیشتری متناسب با انتظارات جوانان تهیه کنند.

60% مردم فکر می کردند بهتر است مسؤولین همان قدر که در برگزاری اعیاد اسلامی همت می گمارند در این نوع از مراسم هم شرکت کنند یا در جهت برگزاری آن تلاش کنند.

74% شرکت کنندگان در نظرسنجی، فکر می کردند خوب است نهادها یا سازمان هایی مثل شهرداری یا سازمان جوانان، مکان های عمومی متعددی برای برگزاری مراسم این روز برای جوانان و خانواده آنها تدارک ببیند.

در ارتباط با همکاری و دخالت پلیس در این مراسم، 79% شرکت کنندگان معتقد بودند بهتر است پلیس بر برگزاری مراسم چهارشنبه سوری نظارت کند. همچنین 77% مردم اعتقاد داشتند که پلیس باید کسانی که سبب ناراحتی مردم می شوند را دستگیر کنند و 73% نیز نظر دادند که پلیس باید قاطعانه وارد صحنه شود و هر کس که مزاحمت ایجاد می کند را دستگیر نماید.