تبیان، دستیار زندگی
خدا به حال بندگانش آگاه است و برای آنانکه بر اثر اشتباهات و گناه های فراوان، دیگر از طی کردن مسیر فاطمی قطع امید کرده اند، کیمیایی در این عالم قرار داده تا هر غریب و ناآشنایی را به وادی فاطمیت بکشاند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راضیه مرضیه، بزرگ بانوی رضایت الهی

حضرت فاطمه

در بین موضوعات مرتبط با انسان، برخی به نظر مهمتر از بقیه می ‌آیند که "رضایت" یکی از آنهاست. رضایت از زندگی و رضایت الهی از مهمترین خواسته های یک انسان رشدیافته است که دامنه آن به وسعتِ تفاوت انسانهاست. در اینجا می خواهیم چند نکته قرآنی در خصوص رضایت را به کمک آیات قرآنی فهم کنیم و آن را به محضر بانوی دو عالم تقدیم کنیم که ایشان هم "راضیه" است و هم "مرضیه".

چند نکته درباره رضایت الهی

رضایت ضدّ سخط و خشم است. رضایت از یک چیز به معنای آن است که خود را با اتفاقاتی که می ‌افتد موافق و سازگار کنیم و مدام نیت مقابله با آن را نداشته باشیم. به عبارت دیگر، رضای بنده از خدا عبارتست از اینکه قضای الهی را بد نداند و از کارهای تکوینی و احکام شرعی او راضی باشد.
لازم به ذکر است که رضایت به معنای تنبلی و سکوت در برابر اشتباهات خودکرده‌مان نیست، بلکه رضایت به معنای آن است که در برابر قوانین نوشته شده خدا ناخرسند نباشیم و بدانیم که مشکلاتی که با آن مشغولیم یا محصول ندانم کاری های خودمان است و یا هدیه ای از خدا برای ارتقای سطح روح و فکرمان و در هر دو صورت، با خشم و ناراحتی ما نمی‌توان قانون ها را عوض کرد. که در هر صورت، نارضایتی ما مشکلی را حل نمی‌کند بلکه رضایت ماست که راه ما را برای وارد شدن به عالم بندگی خدا هموار می‌کند.
گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که صاحب ما خداست و او وظیفه ندارد که ما را خرسند کند بلکه برعکس این ما هستیم که باید برای جلب خرسندی او بکوشیم. آن کسی که از خدا راضی است به دنبال اشکال گرفتن از جهان و قوانین خدا نیست بلکه خدا را به همراه هر قانون شرعی و نیز هر قانون تکوینی اش می‌پذیرد. به این شخص "راضی" می‌گوییم.

مصداق کامل رضایت دو سویه خدا و بنده

لقبهای "راضیه" و "مرضیه" در عین کوتاهی، دریایی از معنا را به همراه دارند که به گوشه‌ای از آنها به کمک معناشناسی خود این کلمات و نیز آیات قرآنی اشاره می‌کنیم:
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی به خواست خدا راضی است.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی مشکلات ظاهری دنیا، فکر و زبانش را به بداندیشی خدا نمی‌ کشاند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی تلخی های زندگی، زیبایی های دائمی الهی را از نظرش پنهان نمی‌ دارد.

گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که صاحب ما خداست و او وظیفه ندارد که ما را خرسند کند بلکه برعکس این ما هستیم که باید برای جلب خرسندی او بکوشیم. آن کسی که از خدا راضی است به دنبال اشکال گرفتن از جهان و قوانین خدا نیست بلکه خدا را به همراه هر قانون شرعی و نیز هر قانون تکوینی اش می‌پذیرد

فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی زبان فکر خود را به ولنگاری نمی‌ سپرد.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی تفاوت "خوب دیدن حقیقی" با "خوب دیدن تصنعی و اجباری" را خوب می‌ داند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی نمی ‌گذارد حتی به لحظه‌ ای از خدا دور بماند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی بهترین دقتها و جهادها را در مراقبت از روح خود به خرج می‌ دهد.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی به اندازه عظمت بی‌ اندازه خدا برای بهترشدن اراده کرده و همواره آن اراده را نو به نو می‌ کند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی به تناسب ویژگی های جسمی و روانی و جنسیتی خویش نماینده کامل همه صفات الهی است.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی غضب و شادی و حزن و نشاط و لذت و محبت را در بهترین و مناسبترین جای ممکن از خود نشان می‌ دهد.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است حتی در ضرری که خدا به واسطه غضب او به دشمنانش می ‌رساند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی آنچه می‌ داند با آنچه عمل می ‌کند یکی است.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی از بالاترین بهره‌ های الهی استفاده می ‌کند هرچند بیشتر مردم بویی از آن نبرده باشند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی جایگاه درست "صبر" را می ‌داند و صابرانه زندگی می ‌کند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی هرگز دست از دعا نمی‌ کشد؛ زیرا خدایش را هیچگاه محدود و ناتوان نمی‌ داند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی هرگز درخواستی خارج از احکام و قوانین الهی از خدا نمی ‌کند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی حلال های الهی را حلال می ‌داند و عادات و رسوم زمانه ‌اش او را نسبت به هیچ حلالی از حلال های خدا مبغوض نمی‌ کند.

حضرت فاطمه

فاطمه زهراء علیهاالسلام راضیه است یعنی بسیاری از امکانات را دارد اما لزومی نمی ‌بیند از همه آنها استفاده کند، ملاکش همراهی با خداست نه همراهی با امکانات.
همچنین مرضی (و مرضیه) به کسی گفته می‌ شود که خدا از او راضی باشد.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی خدا همواره او را در متناسب ترین حالات می ‌بیند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی لحظه ‌ای از نوشدن و نشاط در مقام بندگی خدا فرو ننشسته‌ است.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی به شکل مستمر آنچه هست را با آنچه باید باشد تطبیق می ‌دهد.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی هیچ عملی که در نزد خدا ناپسند باشد انجام نمی ‌دهد.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی بعد از تطبیق فقیهانه، با خیال آسوده می‌ توان از او الگو گرفت.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی خود را دائما مراقبت کرده که دچار صفات جاهلانه نشود.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی شتاب کاری ها و تأمل هایش همه بجاست.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی بالاترین لذتها و آرامش های جهان را یک تنه درک می‌ کند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی هیچ شخص پاک سرشتی نمی ‌تواند حتی یک اشکال واقعی از او بگیرد.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی دعاهای جاهلانه به درگاه خدا نمی‌ کند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی شکر خدا را در زبان و عمل ترک نمی ‌کند.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی در عین بهره ‌مندی از بالاترین لذت ها و نعمت ها، توجه خود را از صاحب نعمت باز پس نمی ‌گیرد.
فاطمه زهراء علیهاالسلام مرضیه است یعنی در عین تلاش برای بندگی، مراقب است دچار بدعت های دینی نشود.

کیمیایی برای ما که "فاطمه" نیستیم

این خصوصیات را فاطمه زهراء علیهاالسلام تنها بر اثر "دختر جسم" پیامبر بودن به دست نیاورده‌ است بلکه ایشان "دختر جسم و جان" پیامبر صلی الله علیه و آله است. حال که ما فرزند جسم ظاهری پیامبر صلی الله علیه و آله نیستیم، هر قدر به جان پیامبر صلی الله علیه و آله نزدیک شویم، صفات فاطمی در ما قوی تر می- شود. خدا به حال بندگانش آگاه است و برای آنان که بر اثر اشتباهات و گناه‌ های فراوان، دیگر از طی کردن مسیر فاطمی قطع امید کرده‌ اند، کیمیایی در این عالم قرار داده است تا هر غریب و ناآشنایی را – به شرط اراده و جدیت خودش – به وادی فاطمیت بکشاند و از نعمتهای فاطمی به او روزی دهد. این کیمیا در عین این که بسیار کارآمد است، فاسدشدنی هم هست و خود نیاز به مراقبت ویژه دارد و نامش "محبت اولیاء خدا" و به طور خاص محبت فاطمه زهرا علیهاالسلام است.

روح الله رستگارصفت             
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.