تبیان، دستیار زندگی
حضور جمعیت کثیر مردم در مراسم تشییع پیکره خواننده جوان موسیقی پاپ «مرتضی پاشایی» دلایل جامعه شناختی متعددی دارد. غالب افراد حاضر در این مراسم، جوانان متولد دهه شصت بودند و در واقع گروه همسالان مرتضی پاشایی، هم سالانی که به دلیل هم دردی با هنرمند محبوب هم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادداشتی در خصوص حضور مردم در مراسم تشییع مرتضی پاشایی

چرا جوانان در تشییع پاشایی آمدند؟

حضور جمعیت کثیر مردم در مراسم تشییع پیکر خواننده جوان موسیقی پاپ «مرتضی پاشایی» دلایل جامعه شناختی متعددی دارد. غالب افراد حاضر در این مراسم، جوانان متولد دهه شصت بودند و در واقع گروه همسالان مرتضی پاشایی، هم سالانی که به دلیل هم دردی با هنرمند محبوب هم سن و سالشان که پس از تحمل دردهای بسیار سرانجام تسلیم دستان مرگ شد، برای همراهی به خیابان ها آمده بودند.

امان الله قرایی مقدم ، جامعه شناس و استاد دانشگاه - بخش اجتماعی تبیان

پاشایی

از طرف دیگر حضور این حجم از جمعیت در مراسم تشیع پیکر پاشایی، یک نوع قدرت نمایی برای جوانان بود، جوانانی که آمدند بگویند ما هم هستیم، ما وجود داریم، به ما فکر کنید و ما را نادیده نگیرید. جوانانی که آمدند تا بگویند، ما به موسیقی و خواننده های پاپ علاقمندیم، ما نیازمند شادی و موسیقی هستیم در حالی که سالهای سال است سدهای مختلفی بر سر راه شادی و موسیقی ساخته شده است.

جمعیتی که از جوان گرفته تا پیر را با خود همراه کرد و این در واقع خصوصیت این نوع جماعت ها است، جماعت هایی که در جامعه شناسی جماعت مجذوب و شیدا نام دارند و مانند سیل همه اقشار را در بر می گیرد و در مسیری خود اقشار و طبقات مختلف را هم با خود همراه می کند و در این میان چه بسیار افرادی که شاید آشنایی چندانی هم با موسیقی پاشایی نداشتند اما برای حضور در این گردهمایی و جمعیت، در مراسم حضور پیدا کردند تا به نوعی قدرت خود را به نمایش بگذارند

از سوی دیگر برخورد نهادهای مسئول در برابر جوانان و موسیقی مورد علاقه آنها در طول سالهای اخیر، غالبا سلبی بوده است و معمولا جوانان و اهالی موسیقی برای ارائه آثار و موسیقی خود با مشکلات متعدد و ممیزی های فراوانی روبرو می شدند ، ممیزی های که در نهایت موسیقی جوان پسند را به دالان زیر زمین ها کشاند و از قضا خواننده فقید مرتضی پاشایی هم از کسانی بود که از بستر همین موسیقی زیر زمینی برخاسته بود و تلویزیون هم ابتدا از پخش آثار او مانند بسیاری از خواننده های دیگر ممانعت می ورزید. ممنوعیت هایی که در برخورد با برگزاری کنسرت های موسیقی مجاز و بر هم زدن این مراسمات در طول سالهای اخیر بارها و بارها نمایان شد. قسمت دیگری از جمعیت حاضر در مراسم تشییع مرتضی پاشایی هم قشر میانسالان و پدر و مادرهایی بودند که برای هم دردی با خانواده مرتضی پاشایی به مراسم آمده بودند، پدر و مادرایی که نگران زندگی جوانان خود در این شرایط متغیر هستند و نمی دانند در نهایت چه آینده ای در انتظار جوانانشان خواهد بود. در این میان از آنجایی که مسئله ابتلای این خواننده جوان به بیماری مهلک سرطان از یک سال پیش در میان رسانه های منتشر شده بود و مردم از پیر تا جوان و مرد و زن از این ماجرا مطلع بودند و خبرهای وضعیت او را دنبال می کردند، مبارزه او با بیماری سرطان در واقع مبارزه یک نسل در برابر مشکلی مهلک را روایت می کرد که در نهایت با تسلیم پاشایی و سپرده شدن او به بازوان مرگ، جوانان از این شکست، شکستند و برای هم دردی با این مبارزه ای که خود را هم در آن همراه می دیدند به خیابان های آمدند.

از طرف دیگر حضور این حجم از جمعیت در مراسم تشییع پیکر پاشایی، یک نوع قدرت نمایی برای جوانان بود، جوانانی که آمدند بگویند ما هم هستیم، ما وجود داریم، به ما فکر کنید و ما را نادیده نگیرید

در واقع این گونه می توان گفت که حضور جوانان در مراسم پاشایی به این معنا بود که جوانان قصد دارند خواستگاه خود را به مسئولان نشان دهند و بگویند علاقمندی ما موسیقی و شادی است و می خواهیم بدون حضور ممنوعیت های آزار دهنده ، موسیقی مورد علاقه و خوانندگان مورد علاقه مان را همراهی کنیم. در نهایت حضور این حجم از جمعیت در مراسم تشییع پیکر شادروان پاشایی نشان از همذات پنداری جوانان با این نماد جوانی و موسیقی و هنر بود، جمعیتی که از جوان گرفته تا پیر را با خود همراه کرد و این در واقع خصوصیت این نوع جماعت ها است، جماعت هایی که در جامعه شناسی جماعت مجذوب و شیدا نام دارند و مانند سیل همه اقشار را در بر می گیرد و در مسیری خود اقشار و طبقات مختلف را هم با خود همراه می کند و در این میان چه بسیار افرادی که شاید آشنایی چندانی هم با موسیقی پاشایی نداشتند اما برای حضور در این گردهمایی و جمعیت، در مراسم حضور پیدا کردند تا به نوعی قدرت خود را به نمایش بگذارند.