تبیان، دستیار زندگی
آگاهى از غیب و گزارش امام علیعلیه السلام از حوادث و رویدادهاى پنهان و پوشیده، بالاخص جریانهائى كه پس از شهادت وى رخ داد، یكى از ابعاد گسترده نهج البلاغه را تشكیل مى دهد و مجموعا در كتاب «نهج البلاغه و آگاهی از غیب» هفتاد و پنج خبر غیبى وجود دارد كه اكث
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا غیب گویی واقعیت دارد؟! 

کتاب

آگاهى از غیب و گزارش امام علی"علیه السلام" از حوادث و رویدادهاى پنهان و پوشیده، بالاخص جریان هایى كه پس از شهادت وى رخ داد، یكى از ابعاد گسترده 'نهج البلاغه' را تشكیل مى دهد و مجموعا در كتاب «نهج البلاغه و آگاهی از غیب» هفتاد و پنج خبر غیبى وجود دارد كه اكثرا و یا مجموع آن ها تحقق پذیرفته اند. و البته واضح است که خبرهاى غیبى نهج البلاغه، گواه بر این است كه امام، علاوه بر آگاهى هاى حسى و عقلى، از آگاهى سومى برخوردار بوده كه هرگز نمى توان آن ها را از طریق ابزارى به نام حس و عقل كشف كرد.

نهج البلاغه و آگاهی از غیب

این کتاب یکی از آثار و تالیفات آیت الله جعفر سبحانی است. آگاهی از غیب و گزارش امام از حوادث و رویدادهای پنهان و پوشیده، بالاخص جریان هایی که پس از شهادت وی رخ داد یکی از ابعاد گسترده نهج البلاغه را تشکیل می دهد و مجموعا در این کتاب هفتاد و پنج خبر غیبی وجود دارد که اکثرا و یا مجموع آنها تحقق پذیرفته اند. خبرهای غیبی نهج البلاغه گواه بر این است که امام، علاوه بر آگاهی های حسی و عقلی از آگاهی سومی نیز برخوردار بوده است که هرگز نمی توان آن را از طریق ابزاری به نام حس و عقل کشف کرد. در این رساله کوتاه فرصت آن نیست که پیرامون امکان آگاهی از غیب از نظر دانش های امروز بشری و یا از دیدگاه قرآن و اخبار اسلامی سخن بگوییم از این جهت به اصل موضوع می پردازیم و یادآور می شویم که نقاط بحث ما را در این نوشته سه موضوع زیر تشکیل میدهد:

- شاهراه های سه گانه معرفت

- دو نوع آگاهی از غیب

- نمونه هایی از خبرهای غیبی که در نهج البلاغه وارد شده است.

آگاهى از غیب و گزارش امام علی"علیه السلام" از حوادث و رویدادهاى پنهان و پوشیده، بالاخص جریان هایى كه پس از شهادت وى رخ داد، یكى از ابعاد گسترده 'نهج البلاغه' را تشكیل مى دهد و مجموعا در كتاب «نهج البلاغه و آگاهی از غیب» هفتاد و پنج خبر غیبى وجود دارد كه اكثرا و یا مجموع آن ها تحقق پذیرفته اند

معرفی اجمالی نویسنده:

حضرت آیت اله جعفر سبحانی تبریزی در 28 شوال المکرم 1347 هـ.ق (20 فروردین 1308 ش) در تبریز در خانواده علم و تقوا و فضیلت دیده به جهان گشود. آیت اله حاج شیخ جعفر سبحانی پس از فراغت از تحصیلات ابتدایی در مکتبخانه مرحوم میرزا محمود فاضل به فراگیری متون ادب پارسی پرداخت و کتاب های گلستان و بوستان و تاریخ معجم و نصاب الصبیان و ابواب الجنان و ... را فراگرفت. در 14 سالگی رهسپار مدرسه علمیه طالبیه تبریز گردید. از اساتید ایشان می توان به آیت اله روح اله خمینی و حاج شیخ حسن نحوی و میرزا محمدعلی مدرس خیابانی صاحب ریحانه الادب و استاد علامه طباطبایی و ... اشاره کرد. ایشان یکی از مدرسان دارالتبلیغ اسلامی قم به شمار می روند که در زمینه تاریخ ملل و کلام اسلامی تحقیق می کنند و همچنین وی موسس مرکز مطالعات کلام اسلامی (موسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق علیه السلام) در قم (1359) است و یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم است که در علم کلام سرآمد حوزه است. ایشان پس از درگذشت آیت اله شیخ جواد تبریزی و با استظهار به درخواست گروهی از مردم آذربایجان به صحنه مرجعیت وارد شد. از دیگر فعالیت های علمی و فرهنگی ایشان می توان به: تاسیس و نگارش دانشنامه کلام اسلامی، تاسیس مجله و مرکز تخصصی کلام اسلامی، تالیف کتب درسی دانشگاهی و حوزوی و عضویت در هیات امنای دایرة المعارف اسلامی و .... اشاره کرد و از جمله آثار ایشان، الکتب الکلامیه و معجم المتکلمین، موسوعة طبقات الفقها، معجم التراث و الموسوعة الرجالیه، فروغ ابدیت، سیمای فرزانگان، آئین وهابیت و...

ساختاربندی کتاب:

این کتاب شامل یک مقدمه و چندین عنوان به شرح زیر است:

*مقدمه

*شاهراه های سه گانه معرفت: 1. راه تجربی و حسی 2. راه استدلالی و تعقلی 3. راه الهام و اشراق

*دو نوع آگاهی از غیب

نمونه هایی از خبرهای غیبی نهج البلاغه: 1. شهر بصره غرق می شود. 2. معاویه بر سرزمین عراق مسلط می گردد. 3. از آنها 10 نفر جان به سلامت نمی برند و از شما هم 10 نفر کشته نمی شوند. 4. مروان بن حکم حکومت بسیار کوتاهی خواهد داشت. 5. جوان ثقیفی بر شما مسلط می شود و هستی تان را غارت می کند. 6. برنامه مهدی موعود (عج) پیروی از قرآن و هدایت است. 7. اگر بخواهم از همه خصوصیات شما خبر دهم، می توانم. 8. زمانی بیاید که از اسلام فقط نام آن باقی بماند. 9. خوارج پس از من با خواری و ذلت زندگی خواهند کرد. 10. از هر چه سوال کنید خبری دهم.

قسمتهایی از این کتاب:

در این كتاب هفتاد و پنج خبر غیبى وارد شده كه اكثر و یا مجموع آنها تحقق پذیرفته اند، و ما براى نمونه سه مورد را یاد آور مى شویم:

1ـ شهر بصره غرق مى شود

پس از این كه جنگ جمل به پایان رسید و بصره فتح شد على "علیه السلام" خطبه اى ایراد كرد كه بخشى از آن، از خبرهاى غیبى آن حضرت بشمار مى آید. فرمود: و ایم الله لتغرقن بلدتكم كانى بمسجدكم كجوجو سفینه....  بخدا سوگند شهر شما غرق مى شود و مسجد شما بسان سینه كشتى "كه بدنه آن در آب فرو مى رود و تنها سینه اش روى آب ظاهر است" دیده مى شود، خداوند از بالا و پایین به این شهر عذاب خواهد فرستاد. [نهج البلاغه خطبه 13. نوشته صبحى صالح صفحه ى 56]  ابن ابى الحدید در شرح این كلام مى نویسد: بصره تاكنون دوبار در آب غرق شده است یك بار در زمان 'القادر بالله' و بار دیگر در زمان 'القائم بامر الله' طغیان آب هاى خلیج فارس این شهر را در آب فرو برد و از آن همه ساختمان تنها قمستى از مسجد جامع همان طور كه على "علیه السلام" خبر داده بود در میان آب دیده مى شد و در این دو حدثه تمام خانه ها خراب شد و جمعیت زیادى غرق شدند. [شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ج 1 ص 253 چاپ بیست جلدى]

البته واضح است که خبرهاى غیبى نهج البلاغه، گواه بر این است كه امام، علاوه بر آگاهى هاى حسى و عقلى، از آگاهى سومى برخوردار بوده كه هرگز نمى توان آن ها را از طریق ابزارى به نام حس و عقل كشف كرد

2ـ برنامه مهدى موعود پیروى از قرآن و هدایت است 

'یعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهدى على الهوى و یعطف الراى على القرآن اذا عطفوا القرآن على الراى.' [ نهج البلاغه خطبه 138]

هنگامى كه مردم هدایت را پیرو هواهاى نفسانى خود قرار دهند، مهدى موعود "عج" مى آید و هواهاى نفسانى را مغلوب نظریات تابع قرآن مى دهد برنامه آن حضرت حكومت قرآن و هدایت است. [شرح نهج البلاغه ج 9 ص 138 مراجعه شود]

زمانى بیاید كه از اسلام فقط نام آن باقى بماند

'یاتى على الناس زمان لا یبقى فیهم من القرآن الا رسمه و من الاسلام الا اسمه مساجدهم یومئذ عامره من البناء، خراب من الهدى...' [نهج البلاغه، كلمات قصار شماره 369، صفحه ى 540 همان كتاب]

روزگارى بیاید كه در میان مردم از قرآن جز خواندن و قرائت از اسلام چیزی نمى ماند، در آن زمان مساجد از حیث بنا و ساختمان معمور و آباد است، اما از جهت هدایت و معنویت خراب است "مسلمانان به اسم اسلام و قرآن اكتفا مى كنند و رفتن به مساجد هم جنبه تشریفات به خود مى گیرد در صورتى كه اسلام و قرآن باید در متن زندگى آنان حاكم باشد."

 فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش نهج البلاغه تبیان


منابع:

کتابخانه طهور

کتابخانه اینترنتی تبیان

مطالب مرتبط:

آیا امام علی علم غیب داشتند؟!

کسی که علم غیب داشت!

جایگاه علم غیب در علم معصومین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.